Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Aktiekapital hos banken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-24, 18:47 #1
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Aktiekapital hos banken

Hej!

Ska precis starta AB och ringde Swedbank för att sätta in mitt Aktiekapital på ett konto hos dom. Jag blev tillkallad till möte och personen som jag ska ha mötet med ville ha utförliga beskrivningar på vår verksamhet, affärsmodell, hur våra transaktioner kommer att se ut framöver, målgrupp, generella strategier etc, samt även stiftelseurkund och bolagsordning.

Detta kan vara normalt vid instättning av AK hos bank men för mig känns det lite märkligt att jag ska behöva, nästan i detalj, beskriva för banken min affärsidé och därmed värde i det kommande bolaget?

Är detta något som är standard? Vad har ni för erfarenheter?

tackar på förhand,

dbbb
dbbb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 20:57 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dbbb Visa inlägg
Hej!

Ska precis starta AB och ringde Swedbank för att sätta in mitt Aktiekapital på ett konto hos dom. Jag blev tillkallad till möte och personen som jag ska ha mötet med ville ha utförliga beskrivningar på vår verksamhet, affärsmodell, hur våra transaktioner kommer att se ut framöver, målgrupp, generella strategier etc, samt även stiftelseurkund och bolagsordning.

Detta kan vara normalt vid instättning av AK hos bank men för mig känns det lite märkligt att jag ska behöva, nästan i detalj, beskriva för banken min affärsidé och därmed värde i det kommande bolaget?

Är detta något som är standard? Vad har ni för erfarenheter?

tackar på förhand,

dbbb
Lite av det du beskriver är bekant men den nya sk. penningtvättslagen har gjort det rent absurt krångligt på banken. Till och med när man ska öppna ett vanligt sparkonto måste man fylla i en gestapoblankett. Suck...

Sätter man in över 15000 är det samma visa. När jag sålde min gamla bil för ett par veckor sedan så skrev jag under Anledning till insättning "plånboken är för trång". Det finns gränser för hur mycket byråkrati jag orkar med och nu är det lite för mycket.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 21:47 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Lite frågor har de såklart, framförallt vill de ju att du ska bli en bra företagskund. Delvis har det säkert med pengatvättslagen att göra.

Men kolla med en annan bank annars.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 21:49 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Hota med att byta bank. Då brukar dom mjukna. Funkat några gånger.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 23:16 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Vad är problemet? De har kört sitt standardsvar men som företagare handlar det om att
ha en relation med banken. Det är en jäkla skillnad att vara privatperson och företagare
när man kommer till banken.

Som företagare har du din personliga kontaktperson som hjälper dig med allt. Du behöver
inte hålla på och sätta dig i nån telefonkö för att få hjälp med ett leasingförslag på den
fräcka bilen du precis spanade in. Du ringer din kontakt och han återkommer.

Dessa frågor de vill ha svar på handlar helt enkelt om vad ni kommer prata om på mötet.
De vill såklart tillsammans med dig arbeta fram en plan för hur ni tillsammans kan se
till att tjäna så mycket pengar som möjligt. Banken vet att om du tjänar pengar så kommer
banken tjäna pengar.

Du går inte till banken som företagare bara för att få en bankdosa för att betala fakturor..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 23:32 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du går inte till banken som företagare bara för att få en bankdosa för att betala fakturor..
Men om det är det enda man vill ha, då?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-24, 23:36 #7
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag har ringt till min bank en gång de tre senaste åren. Om jag behöver starta ett bankkonto till ett nytt företag vore det väldigt skönt om jag kunde fylla i ett formulär på en webbsida och sen eventuellt skicka in ett påskrivet papper (fast helst inte eftersom det finns e-legitimation). Behöva åka dit, usch.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-25, 00:03 #8

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Men om det är det enda man vill ha, då?
Tveksam till om man ska satsa på att driva ett företag då, faktiskt.

En bra bank i ryggen är minst lika viktigt som vettiga försäkringar och leverantörer.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-25, 09:21 #9
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Tveksam till om man ska satsa på att driva ett företag då, faktiskt.
Hyfsat grov generalisering, och minst lika löjligt påstående. Det har väl ändå i allra högsta grad att göra med vad för slags företag och verksamhet du bedriver.

I mitt fall t.ex. så spelar det ingen roll om mitt företag omsätter 100.000 eller 10.000.000, min enda nytta av banken är ett konto, en dosa, och in/ut-betalningar. Men då är det för en verksamhet som är helt oberoende av exempelvis lån och krediter. Jag behöver inte hålla någon ömsesidig dialog med banken om hur mitt företag ska drivas, det ska dom sk*ta i. Jag vill bara ha ett ställe att förvara mina pengar som ger bästa räntan, kan dom inte leverera det byter jag till någon som kan.

Att påstå att man inte ska driva företag bara för att man inte vill hoppa i säng med en bank är ju löjligt. Däremot så kan jag förstå att en god relation med banken är kritiskt för många verksamheter, då är det en annan femma.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-25, 10:48 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag håller med KristianE, även om jag inte vill dra det riktigt lika långt.

Som jag uppfattat det så är bankens frågor till största grad i välmening. De vill att du ska lyckas och de vill veta lite om din verksamhet för att kunna erbjuda dig bättre service och rätt tjänster. Ni kanske kan hitta något behov som banken kan lösa med någon av deras tilläggstjänster till exempel. Det tjänar ju i de flesta fall båda parter på.

Som företagare är det i de allra flesta fall väldigt bra att ha bra bankkontakter/-relationer. Man vet aldrig när man kommer behöva låna några hundra tusen för att göra en väldigt viktig investering i ditt företag. Det behovet kan uppstå ganska plötsligt och kan ibland vara svårt att förutse. Man snubblar helt enkelt över en ny affärsmöjlighet som man vill gå vidare med.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
I mitt fall t.ex. så spelar det ingen roll om mitt företag omsätter 100.000 eller 10.000.000, min enda nytta av banken är ett konto, en dosa, och in/ut-betalningar. Men då är det för en verksamhet som är helt oberoende av exempelvis lån och krediter. Jag behöver inte hålla någon ömsesidig dialog med banken om hur mitt företag ska drivas, det ska dom sk*ta i. Jag vill bara ha ett ställe att förvara mina pengar som ger bästa räntan, kan dom inte leverera det byter jag till någon som kan.
För banken spelar det roll. De har en skyldighet att motverka att du bedriver t.ex. penningtvätt eller annan ekonomisk brottslighet.
Du vet heller aldrig när du kommer få behovet av ett lån för att ta ditt företag till nästa nivå. Då kan en bra bankkontakt vara ovärderlig.

Senast redigerad av pelmered den 2011-05-25 klockan 10:51
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017