FAQ |
Kalender |
2011-06-10, 15:52 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För ett par veckor sedan publicerades det en tråd här om en medlem som folk varnade för. Då hade vi redan påbörjat ett arbete för denna kund. Jag hänvisade han till tråden och han försäkrade mig att det är missförstånd. Tyvärr fortsatte vi att jobba men har ännu inte slutfört arbetet till 100%.
Nu har han gått under jorden... Jag tänker fakturera han för dom timmar vi lagt ner på projektet men vi skrev dock aldrig något avtal, däremot har jag loggar och även en kravspec som vi båda accepterat i mail konversation. Räcker det för att dra ärendet vidare om han inte betalar? |
||
Svara med citat |
2011-06-10, 16:06 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka fakturan, betalar han inte skicka det direkt till KFM.
Om han bestrider det så bara lägga fram alla bevis du har mot han om du vill driva det vidare i tingsrätten. Du kan ju alltid hänvisa till att låta övriga personer som råkat ut för han att vittna med. |
||
Svara med citat |
2011-06-10, 16:15 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför inte skriva ut hans namn en gång till?
|
||
Svara med citat |
2011-06-10, 23:44 | #4 | ||
|
|||
|
Om du vet att en person är oseriös så borde du endera:
- Låta bli att göra affär över huvud taget - Alternativt ta betalt i förskott, arbeta med s.k. á Conto Nu när en samstämmig kör av medlemmar här på WN har deklrerat denne är "oseriös" så bör du inte leverera resultatet förrän du fått betalt i sin helhet. Gör aldrig om misstaget med att inte skriva avtal när du gör konsultuppdrag. OBS! Personligen har jag ingen aning om vem personen är och jag har inga egna erfarenheter av denne person, så det jag skriver är helt generisk information. |
||
Svara med citat |
2011-06-13, 23:51 | #5 | |||
|
||||
|
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. De är bara svårare att bevisa.
Skicka faktura om du anser att du har rätt till betalning. Betalar han inte så skickar du kravet till KFM. Bestrider han kravet så får du överväga tingsrätten. Det råder fri bevisföring, så du har goda chanser att få rätt. Du kan alltså presentera skärmdumpar och mail som bevis för ert muntliga avtal. Han får då bemöta dina bevis och ge sitt svar. Han måste vara en riktigt luttrad och iskall bedragare om han ska lyckas ljuga sig igenom hela processen. Blir han påkommen med att ljuga i en tvist, så är dina betalningskrav hans minsta bekymmer... |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|