Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Först nöjd sen betalning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-19, 17:38 #1
Emiljons avatar
Emiljon Emiljon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 91
Emiljon Emiljon är inte uppkopplad
Medlem
Emiljons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 91
Låt säga att jag preciserar mig väl och noga i en annons där jag letar efter någon som kan koda och designa en komplett hemsida till mig.
Jag har lagt upp de krav jag vill ha, de funktioner som skall finnas osv.

Någon eller några nappar på de och ger mig en offert.
Väljer ut den som jag anser mig vara lämplig.

När sker betalaningen? Före, efter eller uppdelat?
Om jag sen inte är nöjd med resultatet, var står jag då, har jag någon rätt att kräva pengar tillbaka eller är de som så att jag måste betala hela summan?

Finns de någon utövad praxis som råder?
Emiljon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 17:51 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Ang betalningen så finns det väl egentligen tre varianter:
- betala allt när det är klart
- betala hälften i förskott och hälften närdet är klart
- Fakturera varje månad den månadens del (dvs är projektet beräknat till 5 mån betalar du 1/5-del i 5månader.

På frågan om du får jag pengarna tillbaka om du inte är nöjd beror det ju på hur kontraktet ser ut. Om du har en bra spec och den inte uppfylls så ja det ärklart att du slipper betala och/eller kan kräva pengar tillbaka. Glöm inte bort att en bra spec absolut inte är en garanti för att du ska bli nöjd. Till exempel kan man ju i detalj beskriva hur en bil ser ut och seda få någon att konstruera denna bil. Det betyder ju dock inte att den är trevlig att åka runt i.

Så inga specar eller avtal kan rädda dig ur alla situationer. Om du vill känna dig trygg skadu nog inte annonsera efter billigaste möjliga tonåring som vill hackaihop din hemsida efter läxorna. Det finns många bra sådana personer och många komemr göra dig mer än nöjd för en billig penning. Om du iställer anlitar ett företag som är lite större och som du kan få referenser på så minskar risken för att bli "lurad" men å andra sidan kostar det mer också. Oavsett gäller det at hitta någon som är mån om sitt rykte och vill göra ett bra jobb. Inte någon som vill tjäna snabba pengar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 20:50 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Nyckeln är att du först måste skriva en bra kravspecifikation.

Skriv ned allt som du kan komma på själv först, så du har allt i ett worddokumet. Gör bilder/skisser hur du vill att alla sidor ska se ut efter din bästa förmåga.

Skriv kraven utan att specificera vilken teknik som ska användas.

sen tar du din kravspec och går till någon somär expert på att skriva kravspecar, och ber dem hjälpa dig att skriva en korrekt utformad kravspec som kan användas som underlag att göra en kravanalys och därefter en design och skriva en systemspecifikation. När detta är klart så ska du ha en tydlig kravspec som kan användas som underlag för inköp av implementation av din webbplats.

Jag pratar enbart om professionella företag i detta inlägg, inga provatpersoner eller "finniga tonåringar" som gör webbsidor efter läxorna....

Avtalsmässigt så skriver man ett avtal där du betalar efter fullgjord och godkänd leverans enligt avtalet. Dvs du måste specificera i avtalet i detalj vad du vill ha levererat. detta måste vara så tydligt att det ska gå att "mäta" om leveransen är fullständigt levererad av utomstående. Det går givetvis att ha andra betalningsmodeller som angivits tidigare i denna tråd, nackdelen för din del är att du aldrig ska räkna med att en leverantör kan "betala tillbaka" pengar som du betalat, normalt går dessa pengar till hyror och löner så de är bort om du skulle reklamera, det är få företag i webbranchen som har så goda marginaler att de över huvud taget KAN betala tillbaka pengar vid en reklamation. I synnerhet gäller detta "småskuttar".

Tänk på att när du skriver ett avatal kan du inte flörutsätta någonting, utan du måste verkligen skriva ned allt du vill ha gjort. Ovh hur saker ska fungera efter fullgjord leverans.

Enligt standardavtalen från SITO så brukar kunden ha 14 dagar efter leverans på sig att testa att allt är levererat enligt kravspec.Har du inte reklamerat skriftligt innan dessa 14 dagar så har du normalt godkänt leveransen. Så du måste verkligen göra en fullständig s.k. acceptanstest. När du endera har godkänt leveransen eller dessa 14 dagar har förflutit så är du skyldig att betala hela beloppet, eller enligt en viss betalningsplan som ska framgå av avtalet.

Man kan sammanfatta vad jag skrivit som så att du måste skriva in i avtalet allt du vill ska ske, och vad du vill ha levererat. Dessutom kan du i princip ha vilket upplägg somhelst (så länge avtalet är rimligt och lagligt), men tänk oxo på att ALLA krav du ställer i avtalet kostar pengar för vad du begär är ju ett åtagande från leverantören och alla leverantörer har kostnader för sina åtaganden, dessa kostnader kommer du somkund att få betala + en viss riskpremie till leverantören. Du ser naturligtvis inte detta specificerat men leverantören måste ändå räkna in det i priset. Så ställ bara relevanta krav, inga idiot-krav, men dra dig inte för att ställa just de relevanta kraven som du vill ha utfört.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-20, 11:52 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Conny, du borde ge ut en bok.
Vad gäller kravspecen kan man inte nog framhålla vikten av att den är komplett och bra skriven. Det är oftast väldigt mycket mer komplicerat att lägga till eller ändra funktioner under utvecklingens gång än att utgå från dem från början. En seriös beställare ser till att hålla sig till det beställda. Sen kan man naturligtvis lägga in i kravspecen saker som underlättar framtida påbyggnader och förändringar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017