FAQ |
Kalender |
2008-02-03, 12:27 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en tabell med 2 fält; de ena fältet innehåller ett id[a-f,0-9](12st tecken), den andra ett tal[byte].
När jag loopar ut raderna så vill jag att dom ska sorteras efter när dom va inlagda. Jag vill inte skapa ett nytt fält för detta, och det går inte att sortera efter de fält som finns nu. Men när jag nu loopar ut raderna så ligger den rad som var inlagd först, längst upp, och den rad som var inlagd sist, längst ner. Kan man inte använda sig utav Order by - och sortera efter någon funktion eller liknande som redan finns i access för att få raderna att byta plats vid utlooping? alltså nyast längst upp och äldst längst ner. |
||
Svara med citat |
2008-02-03, 12:31 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vill bara passa på att säga att man inte är garanterad att en ny rad i Access hamnar längst ner... Den kan lika gärna hamna nånstans i mitten. Ytterst störande när det inträffar. Vill man vara helt säkert måste man alltså lägga till ett nytt fält.
|
||
Svara med citat |
2008-02-03, 12:41 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Var tvungen och dubbelkolla när du sa det, och du har rätt.
Men det borde väl finnas någon lösning? något som - order by inserttime |
||
Svara med citat |
2008-02-03, 17:00 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
Enklast är att skapa ett fält för detta
|
||
Svara med citat |
2008-02-03, 18:04 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför vill du inte skapa ett nytt fält? Du är så illa tvungen om det ska fungera ordentligt...
2008-02-03, 22:13 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker det är platskrävande, det är 5 st accessdatabaser, och att lägga till ett extra fält på dom alla endast för att kunna sortera dom rätt verkar lite onödigt. Borde funnits någon order by funktion som sorterar raderna efter inläggning. Men om det nu inte finns blir jag ju så illa tvungen att skapa ett fält.
Ligger redan en massa rader i tabellen =/ EDIT: Det var precis som jag trodde, att access lagrar informationen om ordningen på raderna. Det räckte med att jag skapade ett extra fält som räknare, och numren fylldes i själv. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|