FAQ |
Kalender |
2003-06-16, 17:39 | #1 | |||
|
||||
Administratör
|
Backup, hur viktigt är det?
När man precis fått en av sina servrar återställd och såld till en annan person pga att nån 14åring använt en subdomän i ens "redirectservice" till att samla paypal lösenord, då först går det upp för en att det vore fint med en backup så man inte blir av med: En databas på 100 000 + användare i en redirectservice. 6 månaders postningar i ett sportforum. 100 tals timmar med egenprogrammerad mjukvara. 100 tals timmar med mjukvara programmerad av och till mina kompisar. Massa saker som jag inte kommer på nu för jag försöker förtränga det som hänt. Ibland känns det tungt! Ta backup på era grejer nu, imorgon kan det vara försent! Har tidigare varit väldigt positiv till en host som heter rackshack, nu känns dom inte lika bra längre. WN
2003-06-16, 19:00 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tar backup en gånge i veckan (oftast). jag kör det som rutin att jag på måndagen tar backup för då får jag även me den nya veckans hemsida plus veckans omröstning. Det är viktigt med rutin.
|
|||
Svara med citat |
2003-06-16, 19:15 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag vet så uppdaterar min host backuppen två gånger per dag.
|
||
Svara med citat |
2003-06-16, 21:31 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-06-16, 22:07 | #5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
WN
2003-06-16, 22:37 | #6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
2003-06-17, 01:18 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-06-17, 01:55 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ajajaj vad kan jag säga, inte bra... alls.
Vi har själv hamnat i enormt tuffa situationer pga backup-problem och kör idag databasbackup på allting en gng per dag, filer backupar vi en gng i veckan dock så jobbar vi alltid först mot en developmentburk där allting också finns tillgängligt (där vi har fysisk tillgng till allting & kan därmed skicka iväg hdn för recovery om något riktigt tråkigt skulle inträffa, exempelvis diskcrash etc). Det krävs oftast ett riktigt extremfall för att man ska vakna upp, det gjorde det för oss iaf Har du provat att ringa till rackshack och förklara situationen i detalj för dem? Mvh, Tobias
2003-06-17, 02:59 | #9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
WN
2003-06-17, 03:50 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
:///
Inte trevligt, kan inte göra annat än beklaga. Kan dock rekommendera http://www.dswsoft.com/mbw.php för mysql-backup remotely. Kostar 400 spänn eller nåt men väl värt pengarna när man väl står där... Mvh, Tobias
Svara |
|
|