Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

2 Frågor om Juridik samt Ekonomi.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-23, 21:59 #1
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Hej alla.
Jag ska starta en hemsida, då har jag tänkt att jag ska ha bilder från t.ex google och sedan sälja ut dom genom en tjänst jag ska ha på min sida (vill helst inte avslöja hela idén).

Men till min fråga, hur är det då? Kan man bli stämmd / anmäld för att använda bilder från google? Google drar ju bara upp bilder som finns inom alla sidor på nätet, så bilderna kan komma t.ex från aftonbladet eller flickr?

Sen vill jag även veta, finns det några ställen man kan hitta bra bilder? Helst inom allt, asså bilder inom allt, då menar jag saker från a-ö, bilder då. Jag har hört att man kan få tag på bilder genom flickr och ha på sin sida, sen tjäna pengar på det. Men är det möjligt? Kommer man inte bli stämmd eller anmäld av den som äger bilderna?

Sen undrar jag en till sak, en kompis till mig som har en sida, som han tjänar pengar på. Men han är under 18 år, så alla betalningar går till hans mor, men nu är det så att han har ett eget bankkonto [INGET SPARKONTO], kan han då ändra uppgifter på Affiliator, Double och Tradedoubler och få pengarna skickade till sitt konto? Eller måste man vara minst 18 år för att få betalningarna till sitt konto? Har hört att det inte går, men vad händer om han fyller i sina egna uppgifter ist för sin mor's nu? Kommer han få utbetalningarna eller inte?

Tacksam för all svar, ha en trevlig fredag allesammans.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 22:09 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by trådlöst@Jan 23 2009, 14:59
Hej alla.
Jag ska starta en hemsida, då har jag tänkt att jag ska ha bilder från t.ex google och sedan sälja ut dom genom en tjänst jag ska ha på min sida (vill helst inte avslöja hela idén).

Men till min fråga, hur är det då? Kan man bli stämmd / anmäld för att använda bilder från google? Google drar ju bara upp bilder som finns inom alla sidor på nätet, så bilderna kan komma t.ex från aftonbladet eller flickr?
Du ska sälja andras bilder? Läs den frågan ett par gånger och du hittar svaret.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 22:37 #3
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Fråga 1: Olagligt (läs WebboTs svar). Hurvida du kommer åka ditt/bli stämd tänker jag inte resonera kring.

Fråga 2: Ja, din kompis bör kunna få pengarna utbetalda till sitt konto. Men hans mor är fortfarande den som måste deklarera inkomsterna
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 23:23 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är inte olagligt att sälja andras bilder. Det förutsätter dock att du har deras tillåtelse!

Det finns en mängd liknande trådar här på WN, sök och du skall finna.

Det du kan kolla efter är Creative Commons, en licens som tillåter användande av material, men du måste fortfarande ha en CC-licens som tillåter kommersiellt bruk.

Svaret på vilken sajt som har de bilderna du söker och sen ska sälja, var den genomtänkt. Låt oss säga att denna sidan finns, varför skulle någon öht vilja ge dig pengar när de kan hämta direkt därifrån?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 00:14 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

För jag tänker mera på en tjänst på sidan, en ide, vill inte gå ut för mycket på den då den kan bli snodd.

Men tack så mycket för frågorna, dom verkar vara besvarade!

Men vad händer på deklartionen? Han har ju haft utbetalningar på sin mor i snart 1 år, och nu efter sommarn får han väll sina skatt pengar tillbaka?
Oläst 2009-01-24, 00:22 #6
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Han får inga skattpengar utan det är hans mor som får dom
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 00:24 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hans mamma får antagligen en förtryckt deklarationsblankett med de uppgifter som (jag tror) mosms och double skickar in. Hur vida hon, för det är hon som har deklarerat pengarna, kommer få skatteåterbäring är givetvis omöjligt för oss att svara på då det beror på hennes ekonomi i övrigt. Hur mycket hon tjänar, om hon sålt aktier, avdrag etc. Det kan ju mycket väl bli så att hon får restskatt och måste betala in mer.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 13:00 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jaha, okej.
Men jag tror inte hans mor har något jobb.
Det ända som min kompis mor får är utbetalningarna från mo-sms och double osv, sen ger hon ju dom självklart till min kompis (som är hennes son )

Synd bara att han inte har WN, annars skulle han själv skrivit allt här och förklarat utförligare.

Men om han nu ändrar alla uppgifter på dom affiliate sidorna, till sina uppgifter, Kommer HANS mor få skatte pengar eller är det hans själv? Eftersom det kommer så på han så borde det vara han som får skattepengarna sommaren 2010 ?
Oläst 2009-01-25, 01:08 #9
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Om det är hans mor som står för intäkterna och hon som deklarerar är det hon som får pengar tillbaka.

Om din kompis ändrar till sina uppgifter från ett visst datum så blir det han som tar emot intäkterna från det datumet och han skattar endast på det som han får intäkt på, inget mer.
Det är inte svårare än så. Man kan inte skatta andras pengar.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 01:09 #10

Och gällande de bilderna som du vill använda.

Du får INTE använda andras bilder utan tillåtelse; om bilderna inte är helt fria för användning, vilket de väldigt sällan är.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017