FAQ |
Kalender |
2017-01-13, 14:23 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det någon här som använt nameISPs escrow tjänst?
Jag är en privatperson som vill sälja till ett företag för 5000 men nameISP verkar inte vilja hjäpa till och jag har fått detta svar: "Då vi har moms och skatter att tänka på om transaktionen sker mellan två parter i Sverige så blir det inte mycket kvar över till dig som privatperson. Jag hade gjort upp direkt med köparen." |
||
Svara med citat |
2017-01-13, 18:19 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag antar att det nameISP försöker säga är att om affären ska gå rätt till så kommer det inte blir mycket av de 5 000 kronorna över till dig.
Vet inte om ni har tänkt att priset är 5 000 kr + nameISPs 10%-iga avgift eller om avgiften är inräknad i beloppet? Oavsett så ska vad jag förstår försäljningen av en domän som privatperson beskattas som inkomst av tjänst, dvs. att du ska betala in arbetsgivaravgift + skatt på det beloppet du får. Ponera att du säljer domänen för 5 000 kr inkl. avgiften till nameISP. Efter att transaktionen är klar har du 4 500 kr. Lite grovt kan vi räkna med att du ska betala 50% i skatt och ag-avgift. Detta betyder att du i slutändan har 2 250 kr kvar. Sen vet jag inte om det är ytterligare momssatser eller annat som också ska betalas? Så det jag antar att nameISP försöker säga är att sköt det utan deras tjänst och spara 500 kr. Sedan är det upp till dig om rapporterar detta på din deklaration eller inte. Men jag kan vara helt ute och cykla. |
||
Svara med citat |
2017-01-14, 03:00 | #3 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Räknas det verkligen som tjänst? Om man läser här så ser det ju ut att räknas som kapital: Citat:
Citat:
Denna domänen är alltså inte kopplad till någon näringsverksamhet jag driver (driver ingen verksamhet överhuvudtaget) och jag har inte jobbat upp värdet på domänen på något vis. Således borde la inte arbetsgivaravgift behöva betalas utan bara kapitalvinstskatt på 30 %? NameISP verkar ju då tro att det räknas som en tjänst och då ska dom ju således betala arbetsgivaravgift vilket jag kan förstå att dom inte vill. Här är ett uppföljande mail: Citat:
Senast redigerad av rcane den 2017-01-14 klockan 03:03 |
||||
Svara med citat |
2017-01-14, 09:43 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte bara använda escrow.com ?
|
||
Svara med citat |
2017-01-14, 13:02 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2017-01-14, 23:11 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Personligen anser jag inte att det är en tjänst, men NameISP måste ju agera utifrån sin egen bedömning. Är det två svenska parter så borde å andra sidan ett avtal mellan er vara tillräckligt. Det är ju inte särskilt stora pengar heller.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2017-01-15, 19:01 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Japp, vi har kommit överens direkt istället. Lite riskablare för mig men mycket smidigare. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|