FAQ |
Kalender |
2009-06-28, 19:43 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag äger emocore.se som är en community för ungdomar med alternativa stilar mellan 14 och 25 år. Statistik per månad (källa: analytics): Helt unika besökare: 72 479 Besök: 547 963 Sidvisningar: 17 391 811 Medlemmar: 43 000+ Jag behöver hjälp med att optimera reklamintäkterna! Detta är av intresse: * Vilket/Vilka annons/affiliate-program kan passa sidan bäst och dra in mest pengar? (Just nu använder jag adsense till 90% och affiliator, adopreator och double till ca 10%) * Vad ligger sidor i samma storlek på för genomsnittsintäkt (med eller utan moms) varje månad? * Gissa på hur mycket jag tjänar/borde tjäna (Just nu är intäkterna mycket låga för en så stor sida misstänker jag) Tack på förhand! |
|||
Svara med citat |
2009-06-28, 20:17 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Låter som om du skulle kunna sälja in direkt till annonsörer med den volymen. Lite jobb med att bearbeta mediabyråer men du får betydligt bättre betalt den vägen. Gäller att hitta lagom stora och väl nishade annonsörer.
|
||
Svara med citat |
2009-06-28, 20:35 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ah. Det händer att jag säljer så. Vad är ett rimligt pris för en vecka med min statistik (se ovan) som genererar ca. 1000-2500 klick (varierar jätte mycket)
|
|||
Svara med citat |
2009-06-28, 21:56 | #4 | ||
|
|||
|
Citat:
Vad tjänar du i snitt på en vecka med Adsense mm? Det kan vara en bra riktlinje. Vilken annonsplats generar mest klick, den kanske skall ligga lite högre än alla andra osv. |
||
Svara med citat |
2009-06-28, 23:03 | #5 | ||
|
|||
|
Räkna baklänges, om annonsören tycker att det är värt 2 kr klicket så ska du kunna ta betalt därefter.
Om det handlar om en shop så kan du räkna på ersättning per sale, eller procent på saluvärde. Du har en rätt försiktig placering av annonser, längst till höger och i botten, våga spräng in lite smågrejer och textlänkar så får du fler positioner. har du nyhetsbrev till dina medlemmar ska det kunna vara värt 50 öre och uppåt per mottagare. Anpassa paket efter vad annonsören vill ha, nämligen en jämn fin ström av besök som konverterar. Låt de betala efter nytta och inte nödvändigtvis efter typ tid. Vad din sida skulle kunna dra in? En miljon om året borde inte vara omöjligt. Eller tjänar du redan de pengarna och vill ha lite till? |
||
Svara med citat |
2009-06-28, 23:47 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Mycket bra tipps dock! tack |
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 02:01 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det som är intressant här är antalet unika besökare per månad: 72 479 st - vilket faktiskt inte är så mycket, men det duger. 1 miljon per år kan du dock glömma med den trafiken.
Ingen vill annonsera via CPM på en sida med Sidvisningar: 17 391 811 per månad och sen ca 73 000 unika per månad. Sen har du också en målgrupp som inte är den köpstarkaste direkt. |
||
Svara med citat |
2009-06-29, 03:12 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Förövrigt tycker jag du har rätt i ditt inlägg. Men det måste ju finnas något bra sätt att faktiskt tjäna pengar på den statistiken också? |
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 05:33 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Då det är ett community kan man ju också hämta mycket information som att skapa t.ex undersökningar som resultatet sedan går sälja vidare. Informationen går också använda till tjänsten i sig för att skräddasy annonserna. Bästa sättet för att lära känna besökarna är ju just att fråga ut dem. Man bör lugnt kunna leva gott på den här trafiken och kom ihåg att inte enbart annonser ger intäkter! Jag hade personligen lärt känna besökarna för att sedan själv starta någon tjänst/butik/etc. som jag sedan annonserat ut på webbplatsen för att behålla intäkterna för mig själv. |
||
Svara med citat |
2009-06-29, 09:22 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
Men med 72 479 helt unika besökare per månad borde 36 000 SEK per månad inte vara ett helt orimligt mål. 0,50 SEK per helt unika besökare per månad, är vad jag får av Google Adsense utan att ha ansträngt mig det minsta med optimering, har bara slängt upp några 120x600 Skyskrapor med annonser som fått rulla något år nu. Om du lägger manken till borde inte 2 SEK vara en omöjlighet. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|