FAQ |
Kalender |
2011-12-29, 02:40 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Är ny här på forumet, skulle uppskatta lite hjälp Jag kommer snart starta en webshop-liknade hemsida där jag kommer att sälja olika produkter till företagare. Jag kommer att sälja fysiska produkter samt digitala (som jag skickar med en pdf). Jag har valt SweawebPays fakturalösning och kortlösning. Min fråga är följande: Hur vet jag att personen som betalar med faktura är den samma som i slutändan får fakturan? Så att jag inte blir lurad. Tex att någon fyller sin egen emailadress, får pdf-filen, och fyller i någon annans företagsuppgifter. Tacksam för alla tips och råd! |
||
Svara med citat |
2011-12-29, 03:46 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det vet du inte, ta betalt i förskott/kortbetalning så har du löst problemet.
Man måste inte ge kredit i alla lägen. |
||
Svara med citat |
2011-12-29, 12:02 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
För att förebygga bedrägerier så kan du börja med att inge ge fakturer utan enbart förskottsbetalningar, men det finns också en chans att du som företagare blir bedragen.
|
|||
Svara med citat |
2011-12-29, 12:56 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Alternativt att du gör så att digitala produkter enbart fungerar med förskott medan fysiska produkter fortfarande går med faktura
|
||
Svara med citat |
2011-12-29, 14:15 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Daniel! Har du kollat in Klarna:s tjänster? Vid faktura betalning tar dem nämligen risken, dvs du kommer alltid att få betalt, även om det är en skojare som beställer varan!
Dock anser jag att du vid försäljning av en digital produkt enbart ska erbjuda förskottsbetalning. |
||
Svara med citat |
2011-12-29, 16:17 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack så mycket för alla era tips!
|
||
Svara med citat |
2011-12-29, 16:27 | #7 | |||
|
||||
|
Testa och se om det verkligen är ett problem. Du kan aldrig skydda dig helt mot bedrägerier. Men beroende på vilken målgrupp du har, så kan antalet bedrägerier vara försumbart.
|
|||
Svara med citat |
2011-12-29, 18:18 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-12-30, 16:07 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Kolla först om Sweawebpay acceptera digital tjänster. Jag tror inte Swea gör det. Klarna ger ok ibland (inte alltid) vad jag vet (har med bevis om leverans att göra) Om inte det går bör ni konfigurera butiken så att kunden kan endast välja betala i förskott eller med direktbetalning (kort/direkt internetbank) för digitala produkter medan med fysiska produkter bli faktura valbar som betalsätt också. |
||
Svara med citat |
2011-12-30, 16:47 | #10 | |||
|
||||
|
Jag är övertygad om att amerikansk factoring för digitala tjänster är förhandlingsbart med både Swea och Klarna. Överlag kan man väl säga att factoringbolag gärna står kreditrisken så länge som kreditförlusterna är små. Det är lätt att få amerikansk factoring om man inte behöver det, och nästan omöjligt om man behöver det. Lite som att låna pengar alltså, den som har mycket pengar och som inte har behov av mer, får gärna låna, men inte andra .
Själv använder jag Klarna. Men det beror mest på att det är enkelt. Avgiften motiveras av den förenklade administrationen och inte av de täckta kreditförlusterna. I flera år så skickade vi dessutom leveranser utan kolli-id och utan att kunden behövde ange telefonnummer - vilket enligt Klarnas avtal innebär att de inte stod risken vid bedrägerier. Antalet bedrägerier i vår butik var/är så få och så små att det inte var ett stort problem. Därav min rekommendation till DanielN att testa först och att försöka lösa problemet först då han vet om det överhuvudtaget blir ett problem. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|