FAQ |
Kalender |
2011-12-02, 16:41 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Undrar om någon här har erfarenhet av att sälja fakturor till externa bolag? Det finns ju en rad bolag som erbjuder pengar inom 24-48 timmar, men hur pass pålitliga är det? Och vad för kontroll utför de på fordringarna som de köper? Skickar man bara en faktura varpå de utför en kreditkontroll och sedan bestämmer sig för huruvida de ska köpa fakturan eller inte? Tar de även emot fakturor som redan förfallit till betalning? Och vad brukar kostnaderna vara för detta? Så vitt jag förstår det är det vanligtvis en procent av fakturabeloppet. Och är det någon som vet hur pass populärt detta är? D.v.s. hur pass många småföretagare kan tänka sig använda sådana tjänster? |
||
Svara med citat |
2011-12-02, 17:08 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om det inte är stora fakturor med stor vinstmarginal så är det inte värt det, sedan brukar ingen av dom ta risken eller acceptera vissa kunder ens.
Skulle aldrig sålt några fakturor, är bortkastade pengar. |
||
Svara med citat |
2011-12-02, 17:35 | #3 | |||
|
||||
|
Det är skillnad på factoring (fakturabelåning) och så kallad amerikansk factoring (fakturaköp), där factoringbolaget övertar hela kreditrisken och köper fakturan i sin helt. Det första sker för att förbättra företagets likviditet. Det andra sker för att förenkla företagets administration och minska risken.
Det är extremt vanligt bland e-handlare, där nästan alla använder sig av Klarna eller Svea. Nackdelen med amerikansk factoring är inte bara att det är dyrt, utan även att factoringbolaget kan neka kunder baserat på egna kreditkontroller vars parametrar är okända för dig. Mitt företag använder sig av Klarna, som jag överlag är nöjd med. Men det är ganska dyrt. Och det är irriterande då Klarna nekar kunder på utåt sett lösa grunder. Klarna säger naturligtvis att de har koll, men deras bedömningar är knappast transparenta och väcker ibland irritation (både hos mig och hos mina kunder). |
|||
Svara med citat |
2011-12-04, 03:08 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har funderat på att sälja fakturor för att snabba på likviditeten i bolaget, det handlar om ca 400 000-500 000 kr per månad och det är endast stora företagskunder. Någon speciell lösning / bolag som rekommenderas för detta ändamål?
|
||
Svara med citat |
2011-12-04, 05:29 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
Alla priser angivna exkl moms. MIna fakturor låg på ca 50 000-270 000 kr per styck. AK-finans tror jag erbjuder samam tjänast, jag tycker det är bättre med rena fakturaköp för fakturabelåning verkar bara krångligt. |
||
Svara med citat |
2011-12-04, 10:12 | #6 | ||
|
|||
|
Resurs Finans tog inte betalt för kreditupplysningen och faktureringsavgiften var betydligt lägre (om inte 0 kr).
Deras årsavgift var 2000 kr och provisionen de tar beror på vilka kunder det handlar om. Ju större och bättre kunder du visar upp - desto lägre provision. |
||
Svara med citat |
2011-12-04, 11:02 | #7 | ||
|
|||
|
Om det är fakturor till privatpersoner så har finansbolaget som köper fakturorna en ytterligare inkomstmöjlighet. De erbjuder kunderna avbetalning typ Klarna konto och passar på att plocka den stackars kunden på ytterligare pengar om han går med på att dela upp betalningen.
|
||
Svara med citat |
2011-12-04, 11:09 | #8 | |||
|
||||
|
Hörde precis om fakturaborsen.se på radion.
|
|||
Svara med citat |
2011-12-04, 11:44 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
Svara med citat |
2011-12-04, 12:12 | #10 | |||
|