FAQ |
Kalender |
2006-10-06, 18:27 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur stor filstorlek (alltså angett i kB eller MB m.m.) får en bild (t ex bakgrundsbild) ha max enligt er?
Vad är acceptabelt, och vad är oacceptabelt enligt er? |
||
Svara med citat |
2006-10-06, 19:50 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Beror helt på din målgrupp. Beror väl även på hur snyggt det blir. Är det en väldigt snygg bakgrundsbild så kan man väl leva med att den är lite större. Jag försöker att inte ha större bakgrundsbilder än 10*10 pixlar.
|
|||
Svara med citat |
2006-10-06, 19:59 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det viktiga är att den är liten i kb... jag stör mig rätt mycket på folk som har enorma kort och så som bakgrund. Jag tycker en bakgrund absolut bör vara under 10 kb. MB är inte att tänka på i de här sammanhangen!
|
||
Svara med citat |
2006-10-06, 21:39 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Nu har jag tänjt på gränserna rejält och uppemot en 100kb ser jag inte så allvarligt på, eftersom CSS-filer och JS filer tar betydligt mer plats med tanke på AJAX och CSS-styrda layouter så är det oftast en "engångskostnad" för klient. Men mycket högre skall man nog inte gå. Hur stor del av den gränsen som du vill att bakgrundsbilden skall ta upp är fritt val. Något viktigt att tänka på är att valet av bakgrundsbild kan störa läsningen extremt mycket. Överväg alltid valet av bakgrundsbild kontra ingen bakgrundsbild. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|