FAQ |
Kalender |
2012-10-04, 23:55 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har ett litet problem ni kanske kan hjälpa mig med.
Planen är att byta ut hårddisken i min laptop till en SSD. Alla viktiga filer är flyttade till en server och det som återstår är att installera windows på nya disken. Problemet är att min nuvarande laptop saknar CD-läsare och windows ligger enbart på en partition på den gamla disken(Ingen CD/DVD-skiva alltså). Hur flyttar jag över windows enklast? Laddar ner det och använder min äkta nyckelkod? Monterar den nya disken i laptopen, men bootar från den gamla partitionen på något sätt? |
|||
Svara med citat |
2012-10-05, 00:12 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om den gamla hårddisken är lika stor eller mindre än SSDn kan du klona den.
Har du tillgång till linux kan du använda följande kommando Kod:
dd if=/dev/gamladisken of=/dev/nyadisken bs=1M Du skulle kunna ändra storlek på partitionen med t.ex. EAsEUS Partition Manager och sedan klona partitionen till nya disken. Sedan på nåt sätt fixa mbr, t.ex med en windows-skiva från en annan dator. Finns många fler varianter |
||
Svara med citat |
2012-10-16, 16:13 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Går det att på nått sätt få över windows på USB eller liknande och boota från det? Filerna är som sagt överkörda till server, bara operativet som behöver inte på nya disken. |
|||
Svara med citat |
2012-10-16, 16:40 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är windows 7 vi pratar om så kan du skapa en systemavbild, "finns i startmenyn" på en skiva eller troligen ett usb minne.
Annars finns uppsjö backup/restore eller partitionsmjukvaror som kan göra jobbet. Ett alternativ, skaffa och installera acronis backup & recovery Kör antingen windows version eller skapa bootbart usb minne. Gör en backup av din C partition eller hela driven till en fil som du sparar på usb disk eller nätverket. Installera din nya hdd och kör åter acronis från usb minnet och sedan väljer du att göra en restore av imagen som du sparade undan på nätverket eller usb drive. Den kommer hantera storleksskillnaden så länge du inte har mer data en vad som faktiskt får plats. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|