FAQ |
Kalender |
2004-07-31, 21:02 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag håller på att lära mig css och div. Men skulle behöva lite hjälp.
I Internet Explorer får jag ett mellanrum under mina bilder. Det är på ungefär 4 px. Varför? Sen har jag ett problem i Mozilla. Jag har gjort 2 "div-kolumner" som ska ha gemensam bakgrund (eftersom de ska "sitta ihop" oberoende om den ena kolumnen är längre). Men bakgrunden visas inte i Mozilla, bara i IE. Här kommer ett exempel på hur jag gjort: Kod:
<div id="bakgrund"> <div id="kolumn1"> text </div> <div id="kolumn2"> text </div> </div> |
||
Svara med citat |
2004-07-31, 21:18 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det borde fungera om du inte anger någon bakgrund till kolumnerna utan endast anger den för "bakgrund" förutsatt att kolumnerna positioneras med "static".
|
|||
Svara med citat |
2004-07-31, 21:38 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag la in position: static; på de två kolumnerna om det var d du menade. Och ingen av dem har någon bakgrund i koden...men det funkar fortfarande inte =\\
Om jag skriver in Height i bakgrund-taggen så ser jag bakgrunden. Men jag vill ju att den ska ändra höjd beroende på textinnehållet. |
||
Svara med citat |
2004-08-01, 00:46 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Fejka en bakgrund med flytande div-lager ovanpå: hem.festiz.com/new/ <-- lite svajjig då den ligger på en laptop, ska leta reda på en riktig guide. D.v.s är att du vill skapa så kallade faux-kolumner. Detta innebär att du lägger en bakgrund som illustrerar att divlagren går hela vägen, rekommenderat 1x[sidbredd] pixlar stor bild som du repeterar längs y-axeln, därefter låter du bara dina divlager flyta antingen höger eller vänster med: Kod:
float: left; EDIT: Hittade guiden som jag följde, återigen från alistapart.com: alistapart.com/articles/fauxcolumns/ <--- underbar guide |
|||
Svara med citat |
2004-08-02, 17:55 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack. jag har fått det att fungera nu.
Men vad ska jag göra åt det andra problemet? |
||
Svara med citat |
2004-08-02, 19:11 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-08-02, 21:47 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
IE 3px-buggen är inte helt okänd
positioniseverything.net/explorer/threepxtest.html har en lösning |
||
Svara med citat |
2004-08-02, 23:46 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har försökt hur mycket som helst nu men får inte det att fungera.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-08-03, 01:51 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-08-03, 10:40 | #10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Antingen har du gjort som jag gjort(följt faux-guiden) och har därmed divlager som det ska räcka med att du sätter en klass på, infogar detta i ditt css-dokument: Kod:
.____DINKLASSHÄR____{ /* IE5 hack */ \margin: 0px 0px -3px 0px; ma\rgin: 0px 0px 0px 0px; } Om det inte är problemet vilket det faktiskt borde vara så kan du testa detta men jag tror inte det är detta: Kod:
img { margin: 0px; padding: 0px; } |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|