FAQ |
Kalender |
2006-12-27, 13:48 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag googlar och letar böcker med information om hur lastbalansering fungerar (ska sätta upp ett system med åtminstone 1 server, men med möjlighet att snabbt växa till betydligt fler än så).
Det hela är en webb-tjänst med filuppladdning (relativt stora filer). Mina funderingar ligger mest kring hur man sköter lagringen av filerna i ett lastbalanserat system Säg att jag vill ha två servrar med var sin RAID5 (5x500GB, 2TB data) i ett lastbalanserat system och vill få ut 4TB lagringsutrymme av det. Funkar det med ren lastbalansering, eller innebär lastbalansering att de två servrarna ska ha samma innehåll, och trafiken bara fördelas mellan dem? Funderar också på följande: Lastbalanserare -> 2xWebbserver -> NAS innehållande X antal servrar med gemensam lagring som webbservrarna hämtar ifrån Vad är bästa lösningen om man vill växa (utöka lagringsutrymmet, och webbservrar) utan att behöva göra större ingrepp Vad har ni för tips? Tipsa gärna om böcker eller webbsidor om ämnet om ni har något på lager. Mvh. |
|||
Svara med citat |
2006-12-27, 20:01 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Building scalable web sites - 9780596102357
Skriven av Flickr's tekniske chef. |
||
Svara med citat |
2006-12-27, 20:15 | #3 | |||