FAQ |
Kalender |
2010-08-20, 18:36 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej, hoppas någon kan förklara detta.
Har ett vbulletinforum, som jag vill byta namn på, dvs flytta till en annan domän. Hur gör man enklast detta, vill bevara forumet med alla poster och allt annat precis som det ser ut. Hur gör man med databas mm? Bugar och bockar på förhand! |
||
Svara med citat |
2010-08-20, 19:03 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska du bara byta domänen eller flytta hela sajten till en annan server?
Om du bara ska byta domän räcker det att ändra domän & cookieinställningen i vBulletin Settings. Ska du flytta sajten så börjar du med att ändra domän & cookieinställningen ovan, sen kopierar du alla PHP-filer och attachments till nya servern, dumpar ut databasen från MySQL och läser in den igen på nya servern. Ändrar mysql inställningar i config.php. |
||
Svara med citat |
2010-08-20, 19:34 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har båda domänerna på samma webhotell. En databas, så använder prefix på de olika websajterna som ligger där.
|
||
Svara med citat |
2010-08-20, 20:01 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2010-08-20, 20:29 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
tack, strålande, Är inte så bevandrad i databashantering mm.
Men måste jag gå in på varje rad i och ändra prefixet då? |
||
Svara med citat |
2010-08-21, 13:49 | #6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
vilket hotell har du? det känns lite 2001 att ha begränsning på antal databaser :/.
Men om du bara får ha en databas så behöver du ändra prefixet antingen manuellt eller med ett script. Jag hade helt klart föredragit att bara fått en till databas. Det kostar inte mer att ha en till för hostingbolaget. Det som kostar är mer användning.. Vilket är densamma för 1 eller 20 databaser om det bara är totalt 100 förfrågningar per dag.. Lycka till o enjoy med prefix pillet :P |
||
Svara med citat |
2010-08-21, 20:15 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-08-21, 20:56 | #8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
jag tror jag missförstått vad du behövde/ville göra :/.
om du ENDAST ska göra en flytt till nytt domännamn så borde detta endast vara en konfigurerings inställning med vilket domän som forumet ligger på. Nu vet jag inte om domänändring skapar problem med din licens osv dock. Jag har inte använt vbulletin på ett bra tag men vill minnas mig att det finns i admin gränssnittet att ändra domän/url för siten. |
||
Svara med citat |
2010-08-21, 21:37 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Du behöver inte byta prefix i databasen bara för att du byter domännamnet!
|
||
Svara med citat |
2010-08-23, 17:07 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
hmm uppskattar era svar. Problemet är att jag ska behålla forumet i sin helhet, dvs med medlemmar och poster ska vara kvar. Varje rad i databasen börjar ju med prefixet?! som måste bytas till det nya.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|