FAQ |
Kalender |
2011-05-10, 17:34 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag och en partner driver idag en site tillsammans där vi delar på alla kostnader 50/50. Jag driver enskild firma så för mig blir dessa avdragsgilla på företaget vilket han tycker är orättvist förstås. Han vill därmed att jag ska betala lite mer, eller att vi delar på momsen på något vänster så att jag då betalar lite mer. Vet inte riktigt hur vi ska reda ut detta och hur vi ska lösa det. Vad föreslår ni? Har ni varit i samma situation? |
||
Svara med citat |
2011-05-10, 20:01 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det enklaste, och i längden det enda hållbara, är att din partner reggar en enskild firma (kostar nästan ingenting) och sedan delar ni upp betalning för era kostnader. Vad det gäller intäkter så rekommenderar jag att en av parterna kammar in dessa, sedan fakturerar den andra parten sin del av kakan.
|
|||
Svara med citat |
2011-05-10, 21:05 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-05-11, 12:00 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sidan har inga intäkter i dagsläget, är det någon idé att han skaffar f-skatt då?
|
||
Svara med citat |
2011-05-11, 12:21 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
det går ju annars starta ett hb, men klart om ens partner redan innan tycker du ska betala mer för att du kan dra momsen, så bör ni isåfall skriva ett rejält kompanjonsavtal.
|
|||
Svara med citat |
2011-05-11, 19:42 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ju helt orimligt att du ska betala mer bara för att det är mer fördelaktigt för dig rent skattemässigt om du inte går mer på det.
Det är ju bara för honom att skaffa f-skatt, eller betala samma som dig. Men det bästa är nog ändå att ni startar ett handelsbolag eller möjligen ett AB ihop där ni äger 50% var och sätter in samma summa pengar. Det är det är rättvist och det är så man bör bedriva affärer ihop, inte genom att dela på kostnaderna mellan två EF. Senast redigerad av pelmered den 2011-05-11 klockan 19:46 |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|