FAQ |
Kalender |
2010-04-02, 00:32 | #1 | ||
|
|||
Banned
|
Vad har ni för erfarenheter av ALMI? Har ni lånat pengar? Har ni träffat någon? Eller på annat sätt varit i kontakt med dom?
Det som jag vill berätta om ALMI är både positivt och negativt. Startade mitt företag sommaren 2007. Idén kom till liv under våren 2007 och företaget startades som sagt sommaren 2007 med en lysande start och ett fint avslut på allting. Jag var inskriven på AMS, träffade en handlare där personen frågade vad jag ville göra med mitt liv, vad jag har för visioner osv osv. Talade om att jag har sysslat med ett område i ungefär 15 år och skapat mig god erfarenhet, bra kontakter och bra priser. De hänvisade mig till ALMI, som jag aldrig har hört talas om, förutom i skolan när de var på besök där och berättade om sin värdelösa verksamhet enligt mig då jag bara ha dåliga erfarenheter från ALMI och några bra. Okej. Jag fick under försommaren 2007 träffa en person från ALMI där vi gick igenom allting, rubb och stubb. Personen från ALMI gillade min plan, min ekonomi och allting. Inga problem. Träffade personen en solig sommardag på kontoret i ett län i Sverige, där jag bor. Vi gick igenom allting på en whiteboard där vi tillsammans skissade, bytte tankar och ideér. Vi fick fram att jag behövde låna, ungefär 100.000 kronor för att jag skulle kunna köpa in mitt första parti av denna produkt och allting lät lovande. Inga problem, inga hinder. Guld och gröna skogar med andra ord kan man säga. Han bad mig ta kontakt med mina leverantör och att jag skulle ordna tullavgifter och se vad för priser jag fick fram. Han blev chockad efter detta, att jag hade så goda kontakter och kunde få fram så bra priser så lovordet var "inga problem, vi ordnar allting". Han gick på semester och jag var i startgroparna på min verksamhet. Skrev in mig hos bolagsverket och skatteverket. Registrerade mitt företag och fick papper om låneansökan skickad till mig. Jag fyllde i ansökan och fick den nekad. Jag fick min ansökan nekad för att jag inte behövde ha ett lager med dessa produkter. Utan att mina kunder istället skulle behöva vänta 7-14 dagar på sin produkt istället för 2-7 dagar om jag hade den hemma, i mitt lager. ALMI ansåg som sagt att jag inte behövde ett lager av min produkt och blev nekad lån. Gick till min pappa som har en tjock plånbok. Fick låna summan till att beställa tio produkter och betala min hemsida. Produkterna gick som smör. Försvann direkt och jag tjänade rätt bra på produkterna jag tog hem. Betalade tillbaka min pappa allting och verksamheten var igång men jag behövde köpa in nya produkter och hörde av mig till kontaktperson på ALMI och fick en låneansökan igen, den blev också nekad. Så verksamheten höll i ungefär ett år med en omsättning på 500.000- 1 miljon. Jag levde helt enkelt på min verksamhet men kunde inte fortsätta då min pappa hjälpte mig med att starta upp allting men lät mig gå vidare till ALMI som nekade mig lån till köp av nya produkter. Jag behövde bara ett storlån, på 100.000 kronor så att jag kunde köpa in ett lager. Fick klagomål från mina kunder "Om du har så bra priser, så bra leverans så måste du kunna skicka samma produkter för samma pris och under samma leveransförhållanden" vilket jag inte klarade av när ALMI nekade mig. Så jag tog kontakt med mina kunder, en kondstock på kanske 4000-5000 som jag kontaktade och talade om hur det låg till allting och dom förstod men blev ledsna. Verksamheten försvann under sensommaren 2008. Mina positiva egenskaper av ALMI. En mycket bra kontaktperson. Aldrig mött en sån underhållande och skämtsam person, men ändå seriös i sin retorik och sitt framförande till mig. Vad är din erfarenhet av ALMI? |
||
Svara med citat |
2010-04-02, 00:47 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Är detta ett aprilskämt?
|
|||
Svara med citat |
2010-04-02, 00:52 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm känns som att du köper in lager efter lager men får hela tiden låna till nytt Någonstans där gick det fel.
|
||
Svara med citat |
2010-04-02, 00:56 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, det har jag också undrat länge. Är du ett aprilskämt StateCollapse?
|
|||
Svara med citat |
2010-04-02, 03:07 | #5 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Citat:
Jag beställde mitt första parti igenom pengar jag fick av min pappa men sedan lät han mig kontakta ALMI och höra efter om dom kunde låna mig pengar till ett större parti då en del kunder efterfrågade fler produkter av samma märke. Hade då ALMI lånat mig pengar för ett större parti, alltså 100.000 kronor så hade företaget idag levt vidare och jag hade levt på mitt företag. Jag köpte alltså mitt första parti igenom min pappa och det gick runt. Han ville se om det gick bra för mig och att jag verkligen kunde sälja produkterna. Ett test om man säger så. Det gick bättre än vad han trodde och därför bad han mig gå vidare till ALMI då hans plånbok inte kunde täcka ett köp på 100.000 kronor. Men ALMI nekade mig för andra gången med ett lån trots att en stor kundstock fanns. ALMI sa till mig "du behöver inget lager, du kan köpa in dessa produkter när kunderna frågar". Jaha, tänkte jag. Ska kunderna behöva vänta i nästan två eller kanske tre veckor på sin produkt när jag kan ha den hemma och istället skicka iväg den blixtsnabbt. |
||
Svara med citat |
2010-04-02, 03:15 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Men jag får det ju inte att gå ihop, sålde du med förlust?
1: Du fick låna pengar av din far för att beställa tio produkter och betala för hemsidan, sedan betala du tillbaka. 2: Nu ville du låna 100k av almi för att köpa in ett ännu större parti? 3: Du fick inte lånet 4: Men du likförbannat lyckas omsätta 500k-1m :S Och två andra frågor... Vet du hur stor skillnad det är på 500k och 1m har du koll på din siffror? Vad kosta hemsidan? |
||
Svara med citat |
2010-04-02, 04:06 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Verkar vara ett Aprilskämt....
|
||
Svara med citat |
2010-04-02, 04:25 | #8 | ||
|
|||
Banned
|
För inte framställa denna tråd som en troll-tråd så besvarar jag Kaugesaar och Conny Westh senare idag.
Och, detta är inget aprilskämt. Jag ville beskriva mitt ärende hos ALMI, punkt slutm och höra andras erfarenheter utav ALMI. Men som sagt. Jag återkommer senare idag med ett mer utförligt svar |
||
Svara med citat |
2010-04-02, 04:51 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2010-04-02, 10:09 | #10 | ||
|
|||