Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dotnetpanel + Bind = vill inte fungera bra

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-26, 22:23 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Hej

Har haft tankarna sedan jag fixat en till server att köra egna DNS:er, en på varje server(i varsin ända av sverige).

Genom att jag kör DotNetPanel som kontrollpanel så ville jag ju att det skulle fungera mot den.
Därför föll valet på Bind som programvara.

Allt fungerar på Masterservern, både named.conf uppdateras och zonfilen skapas med rätt info.
Men kollar jag på slavserver, så skapas allt rätt i named.conf som det ska.

För att sedan få zonfilen att skapas i slaveservern, måste jag köra "rndc.exe reload" på masterserver och sedan i slavservern.

Finns inställning i DNP att anropa en updatefil (tex. bat innehållande det ovan), men den anropas ju innan allt är klart,
vilket gör att den funktionen inte ger något. att uppdatera server föreändringar känns konstigt.

Därför är min fråga, har någon förslag på annan lösning på detta.
Eller kanske någon som fått det att fugnera som det ska med det som finns i DNP.

Tack på förhand.

MVH
Fredrik.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 11:40 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Schemalägg? Alternativt få till fördröjning kanske. Jag hade föredragit att schemalägga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 12:20 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
En fundering är varför du, när du kör Dot Net Panel som är så mycket Windows man kan bli, inte valt Microsofts dns eller ännu hellre den helt suveräna Simple DNS som fungerar alldeles strålande med DNP.

Vi har tre namnservrar som snurrar med Simple DNS till våra DNP-maskiner och synkningen fungerar helt felfritt från primär dns till de två andra och vi har aldrig haft några som helst problem med DNP/Simple DNS.

Finns det någon anledning till att du måste ha just BIND?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 13:45 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Har kört Bind (linux) som master och MS DNS som slave, fungerar utmärkt. Allting uppdateras korrekt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 18:11 #5
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 27 2009, 11:20

Vi har tre namnservrar som snurrar med Simple DNS till våra DNP-maskiner och synkningen fungerar helt felfritt från primär dns till de två andra och vi har aldrig haft några som helst problem med DNP/Simple DNS.
Finns det någon anledning till att du måste ha just BIND?
Det är ganska enkelt svar. Den ena är gratis den andra kostar en kosing. Genom att jag inte har planer att göra något stort webbhotell, så vill man ju hålla ner kostnaderna.

Får väl överväga att använda Simple DNS eftersom det verkar fungera.

Har inte möjlighet att köra MS Dns på båda serverna genom att ena servern kör Windows 2008 Web edition., vilket saknar stöd för MS Dns.

Har även testat enligt Jonas förslag att ha bind och MS, men blir samma där, kort och gott det är samma problem i alla lägen när det gäller ms eller bind. Vet inte men det verkar ju nästa som att det bara är Simple DNS som fungerar bra med DNP.

När det gäller schemaläggning har jag funderat även på det, lär då bli att köra reload på masterserver var 5 min, och sedan göra lika på slav:en. då ska väl allt egentligen fungera som det ska(eftersom kör jag det manuellt få funkar det ypperligt med Bind).

Men är så klart öppen för mer förslag om andra har fått det att fugnera med Bind.

Tack för alla svar hittils.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 14:30 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Med DNP är SimpleDNS nog den bästa lösningen men, det är sant, SimpleDNS kostar en del pengar, det gör det...

Har dock inget annat än gott att säga om SimpleDNS - det är en strålande programvara och ibalnd, om ekonomin medger det, så kan det ju vara värt en hel del att få en lösning som amn slipper oroa sig över och som man kan lita i alla lägen.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017