Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kassa i webbshop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-27, 11:51 #1
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
De flesta som vill ha feedback på sina projekt skiter ju ändå fullständigt i det som sägs och kör ändå på på den linje de hade tänkt sig från början. Tänkte därför göra lite tvärt om och fråga innan jag börjar koda nånting.

Jag ska göra om kassan i min webbshop. I dagsläget har jag vanlig kundvagn i en frame längst ner, med knappar "visa kundvagn" och "gå till kassan". Går man till kassan får man upp en sida där man dels ser det man beställer, dels ett formulär där man fyller i namn, adress, och betalsätt, allting på en gång. Fördelen med detta system är att man redan från början ser vilka betalsätt som finns tillgängliga och ingenting i processen döljs, utan allt syns direkt.

Problemet som det ser ut just nu är att beroende på vilket betalsätt som väljs så slussas man igenom en eller flera sidor för att exempelvis öppna paynovaplånboken eller liknande. När jag nu även skall införa e-faktura så vill jag inte ha ytterligare ett specialfall i min kod så jag hade tänkt att rensa upp det hela.

Hade tänkt mig ett system som likt sj.se längst upp visar var i processen man är. Följande steg kan tänkas ingå:
1) Visa kundvagnen och bekräfta att rätt varor är valda
2) Fyll i namn
3) Välj betalsätt
4) Genomför betalning (ex. ladda ner e-faktura eller öppna paynova)
5) Bekräftelse
(Ett steg med att välja leveranssätt skulle också kunna tänkas ingå, men det är inte aktuellt i mitt fall)

I dagsläget har jag alltså slått ihop steg 1-3. Vinner jag något på att dela upp det hela i flera steg? Kan något av stegen ovan uteslutas? Behövs steg 1 över huvud taget? Skall något mer steg läggas till? Meningen är ju naturligtvis att det ska gå så lätt som möjligt att handla och så många besökare som möjligt ska ta sig igenom processen.
Kan ju tillägga att jag inte har för avsikt att skapa konton åt kunderna så att de kan logga in till nästa gång, anser inte att jag har nånting att tjäna på det.

Tankar och funderingar på detta mottages tacksamt. Är det vettigt över huvud taget att dela in det i olika steg enligt sj.se-modellen?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 13:50 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Kolla hur netonnet.se's kassa är gjord, det är i mitt tycke en av de enklaste och bästa i sverige.

Jag har personligen väldigt svårt för "många"-steg-varianten a'la sj.se, särskilt när servrarna är sega som smör som sjs ofta är.

Varför visa kundvagnen? Den kan väl kunden kolla på själv innan han tryck på "gå till kassan"? Gör istället såhär;

1) Kunden handlar, lägger saker i sin kundvagn, lämna möjligheter för att visa, editera och ta bort från den via shoppen.
2) Kunden klickar på "till kassan/checkout".
3) Be kunden logga in och ha även på _samma_ sida möjligheter att fylla sina användaruppgifter för att skapa en användare.
4) Visa bekräftelse där man väljer ev. fraktsätt (ej i ditt fall då), betalningssätt och så vidare. Om du prompt måste ha med massa happytalk om vad ett visakort osv är så använd popups för att att inte "förvirra" kunden med massa text.
5) Kunden klickar "köp" -> profit!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 14:32 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Något jag kan bli irriterad på i vissa shoppar är att man är tvungen att näst intill betala innan man får välja och får reda på fraktkostnader/exp.kostnader odyl. Se till att kunden kan se detta i god tid, ev i ditt sammanslagna 1-3 steg du nämnde. Har du flera frakt/betalalternativ med extra kostnader så bör du rada upp dessa under kundvagnen så att man lätt ser hur man kan påverka slutsumman mha de olika alternativen.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 14:34 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Ja, ett bra alternativ är att på sidan där man väljer betalningssätt (och fraktsätt) automatiskt uppdatera slutsumman samt ha en visning av vad det är man köper (bekräftelse) innan man trycker på "ok".

Dvs typ:
----
; olika val
; mera val
----
; slutresltat av ditt köp
; orderrader...
; ...
; slutsumma
---
{bekräfta-köp-knapp}
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-27, 21:05 #5
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Det ni säger låter vettigt, håller med om att det är väldigt viktigt att visa vad den slutliga kostnaden blir redan tidigt i pricessen. Sammantaget så låter det ni säger lite som det jag hade tänkt mig. Ska fundera ett par dar till, så kanske jag lägger upp nåt efter helgen som går att testa lite på. Kom gärna med fler idéer under tiden.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-28, 01:27 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
För det första så tror jag på enkelhet med all nödvändig information pedagogiskt placerad under vägen till den magiska "Skicka-order-knappen".

Jag tror att man kan jämföra ett fysiskt köp i en vanlig butik med ett nätköp så tillvida att när man har lagt sina prylar i kundkorgen/vagnen i den fysiska butiken, knatar man glatt till kassan och stegar försiktigt fram, där bestämmer man sig hur man vill betala.

I steg två går man fram till kassörskan (där man fyller i namn och adress) och får sitt köp godkänt (trycker på "Skicka-knappen")

Max tre steg anser jag och naturligtvis tycker jag själv att jag har den bästa lösningen på Lastbryggan

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-29, 08:50 #7
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Måste hålla med dig grazzy om att NetOnNet's kassa är mycket lättanvänd och logisk. Kollade även lite på Lastbryggan och där var det ju inga oklarheter heller. Har dock en smidigare lösning: Att inte ta ut nån avgift för frakt alls! Så, då var det problemet löst

Det lutar för tillfället åt en 3-stegsprocess: Jag slår ihop steg 1-3 precis som tidigare. Nästa steg ser olika ut beroende på betalsätt, och sista steget är en bekräftelse.

Håller även med om att det ska vara så lite onödig text som möjligt, alla vet ju t.ex. vad VISA eller en faktura är, men frågan är vet alla vad Netpay är? Känner därför att jag måste ha viss text, men så kort som möjligt.

Har gjort några bilder som visar ungefär på hur det kan komma att se ut, och detta vill jag ha lite feedback på. Behöver jag förresten ha med nån länk till Adobe vid e-fakturalänken? (Är rädd för att du grazzy kommer att bli besviken, vet nämligen sedan tidigare att du är allergisk mot pdf-fakturor.)

Bilderna:
lindahlsurmakeri.se/temp/1.gif
lindahlsurmakeri.se/temp/2.gif
lindahlsurmakeri.se/temp/3.gif
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-01, 09:45 #8
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Baltiz:
Det man blir irriterad på i andra kassor har du eliminerat; nämnligen - man ser direkt fraktkostnad, man slipper registrera sig som användare, du har rejält kortat ned stegen från kundvagn till bekräftelse. utmärkt!

Jag ska gå efter din modell till min kommande webbshop
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-01, 10:35 #9
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Ojdå, tackar. Det har hela tiden varit mitt mål att eliminera det du nämner, bra att du tycker att jag lyckats.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-02, 00:53 #10
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Baltiz, ang. efakturor har jag nog ändrat lite uppfattning sedan sist, kör numera med adobe som external istället för internal i browsern ==> avsevärt bättre. Dessutom har jag insett fler av fördelarna med pdf-fakturor över vanliga brev-fakturor sedan jag börjat köra eget företag själv :-)

Jag tycker defintivit du skall ha en länk till adobe och kanske även en "html-variant" faktiskt. Alla vill inte / har inte reader. Om jag inte hade haft möjligheten att köra reader external hade jag blivit irriterad över att bara kunna se min faktura som pdf i browsern.

Ang netonnets kassa så kan jag nog säga att det har lagts mer timmar på den än vad det görs på många webbshoppar . De är säkert uppe i över 500 vid det här laget
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017