Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Produkt - Domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-01, 15:02 #1
LTMplay LTMplay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 10
LTMplay LTMplay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 10
Standard Produkt - Domän

Om vi säger att jag har registrerat domänen iPhone. se exempelvis och tänker bruka den för antingen en webbshop eller bara ha en informations sida om produkten samt lägga in några affiliate länkar. Är detta då tillåtet? Har läst om tvister där faktiska märken är inblandade (vilket inte skulle vara tillåtet) men, inte själva produkter.

Skulle detta nu inte vara juridiskt korrekt så är det väll inte olagligt att bara äga namnet utan någonting på för en eventuell utförsäljning till företaget som producerar produkten om dem så ber om det i framtiden?
LTMplay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-01, 15:50 #2
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Ursprungligen postat av LTMplay Visa inlägg
Om vi säger att jag har registrerat domänen iPhone. se exempelvis och tänker bruka den för antingen en webbshop eller bara ha en informations sida om produkten samt lägga in några affiliate länkar. Är detta då tillåtet? Har läst om tvister där faktiska märken är inblandade (vilket inte skulle vara tillåtet) men, inte själva produkter.

Skulle detta nu inte vara juridiskt korrekt så är det väll inte olagligt att bara äga namnet utan någonting på för en eventuell utförsäljning till företaget som producerar produkten om dem så ber om det i framtiden?
Det korta svaret: Du kommer bli av med domännamnet om det är samma som produkten. Domännamn som playstation.se skulle du inte ens hinna registrera innan du blir av med det.
Det långa svaret: https://www.iis.se/domaner/tvistlosn...h-svar-om-atf/


För att ge dig ett exempel på hur du kan göra (om du tvunget skall ha med produkten i namnet), är att du gör som iphonebutiken.se och säljer tillbehör till produkten.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-01, 16:37 #3
LTMplay LTMplay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 10
LTMplay LTMplay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Network Visa inlägg
Det korta svaret: Du kommer bli av med domännamnet om det är samma som produkten. Domännamn som playstation.se skulle du inte ens hinna registrera innan du blir av med det.
Det långa svaret: https://www.iis.se/domaner/tvistlosn...h-svar-om-atf/


För att ge dig ett exempel på hur du kan göra (om du tvunget skall ha med produkten i namnet), är att du gör som iphonebutiken.se och säljer tillbehör till produkten.

Tack för ditt svar! Men det finns fortfarande några frågetecknen kvar hos mig. Jag har tittat på både iPhone .se & iPhone. nu och de verkar ju inte alls ha någon koppling till Apple vad jag kan se. Ändå ligger dem kvar ännu efter ett x antal år. Kan det vara så att Apple inte brytt sig om detta riktigt eller är det helt tillåtet att göra på detta sätt bara man inte säljer själva produkten just under det domännamnet och att man i teorin skulle kunna vidarebefodra besökarna från Produkt .se till Minwebbshop .se ?
LTMplay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-02, 19:03 #4
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 73
Froggy Froggy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 73
Det är svårt att svara på och det är inte säkert att Apple känner till att dessa domäner används eller så bryr dem sig inte om det.

Sen så ägs iphone.se av IT phone och då kan dem hävda rätten att använda det domännamnet och då avgörs detta av iis eller så kan det i värsta fall bli en domstol som det går till. Men som sagt verkar inte Apple bry sig.
Froggy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017