Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Urgent: Semesterersättning - hur?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-01, 16:43 #1
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Hej. Jag har lite brådskande bekymmer. Jag behöver veta på kronan när hur mycket pengar jag ska hämta ut av min arbetsgivare vid årsskiftet.
Här är all nödvändig data:

Lön: 25.000 kr
Antal månader jobbade: 10 (1:a mars - 31:a december)
Antal använda semesterdagar: 7 (2 i somras, 5 i jul)
Det finns inget kollektivavtal eller något sådant.

Så, hur mycket har jag rätt till? Hur ser algoritmen ut? Det jobbiga är att jag frågat två personer som båda säger sig vara 100% säkra på sin sak, och de har båda givit VITT skilda resultat.

Måste ha detta så jag kan skriva på ett uppsägningskontrakt asap, samt skriva under ett annat anställningskontrakt ännu mer asap :P

Tack!
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 18:44 #2
DirtyDogs avatar
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
DirtyDog DirtyDog är inte uppkopplad
Medlem
DirtyDogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 237
Semesterersättningen är 12% av intjänade pengar före skatt.
DirtyDog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 19:49 #3
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
13% står det på mitt kontrakt.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 20:31 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by EternalSunshine@Dec 1 2008, 20:49
13% står det på mitt kontrakt.
Det kan tydligen förhandlas i kollektivavtal.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 20:42 #5
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
12% enligt lag, dock har många fakt avtalat högre ersättning.
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 22:56 #6
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Ur semesterlagen

16 § Semesterlönen utgör tolv procent av arbetstagarens under intjänandeåret förfallna lön i anställningen.


Räkna med 12 % på din intjänade lön. Dra bort de dagar du haft ledigt (antar att du haft betalt dessa dagar?) och så har du en bra beräkning att använda.

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 03:02 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by EternalSunshine@Dec 1 2008, 20:49
13% står det på mitt kontrakt.
Lagstadgat är det 12%, det finns vissa kollektivavtal som ger mer pengar som SIF som har 13,8% men det står ju varje arbetsgivare och anställd fritt att avtala om högre ersättning än 12%.
Detta gäller om man inte får ta ut semester utan exempelvis får ut semestern som ersättning i pengar. Typexemplet är säsongsanställda och provanställda.

Exempelvis kan arbetsgivaren vägra att bevilja semester under en provanställning (tanken är ju att testa den anställde under exempelvis 6 månader för att se om han håller måttet och det kan man ju inte om de har semester!).

Om man jobbar heltid utan kollektivavtal så har man rätt till 25 dagars betald semester.

Har man jobbat 10 månadet så har man rätt till 25*10/12 dvs 20,83 dagar semester.

Vad jag förstod så hade 7 dagar tagits ut och då är det 20,83-7 dvs 13,83 dagar kvar.

Årslönen 25000 SEK * 12 dvs 300 000 SEK

Man brukar räkna att man har en årsarbetstid på 1760 timmar dvs 44 veckor vilket betyder en timlön på 300 000 SEK/1760 timmar dvs 170,45 SEK. Observera att detta inte ska jämföras med de 1200 timmar man räknar med som debiterbar tid (eller produktiv tid) när man räknar debiterbara timmar för konsulter eller anställda.

Du borde få en semesterlön på 170,45*13,83 dvs 2357,32 SEK. Alternativt om arbetsgivaren vill avrunda uppåt till 14 dagar semester så blir det 170,45 * 14 dgr dvs 2386,30 SEK.

Det är viktigt att tänka på att när man har månadslön är det brukligt att man helt enkelt får ut vanlig lön även under den tid man tar semester.

Sen brukar man enligt vissa kollektivavtal få en liten summa som är någon tiondels procent för varje uttagen semesterdag, dessa pengar brukar betalas ut i januari året efter att semestern togs ut. Det kulle vara 7 dagar * 0,09% * 300 000 SEK dvs 1890,00 SEK.

(Jag är lite osäker på siffran 0,9% då det var ett tag sedan jag var anställd...)

Jag är lite osäker men jag tror inte denna semesterlön är lagstadgad utan endast avtalad i vissa kollektivavtal, kan därmed variera oxo.

Referenser:
http://www.nutek.se/sb/d/909/a/4727
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...11&bet=1977:480
http://jusek.se/templates/JK_StartPageSeco...l.aspx?id=48906
http://jusek.se/templates/JK_StartPageSeco...l.aspx?id=14105
http://www.ekonomikonsulter.se/semester.asp
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 03:28 #8
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Dec 2 2008, 03:02
Du borde få en semesterlön på 170,45*13,83 dvs 2357,32 SEK. Alternativt om arbetsgivaren vill avrunda uppåt till 14 dagar semester så blir det 170,45 * 14 dgr dvs 2386,30 SEK.
För att inte trådskaparen ska sätta hjärtat i halsgropen: det gick nog lite fort där

170,45 var ju den effektiva timlönen, så multiplicera Connys siffror med 8 för att få en korrekt summa.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 03:45 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Du borde få en semesterlön på 170,45*13,83 dvs 2357,32 SEK. Alternativt om arbetsgivaren vill avrunda uppåt till 14 dagar semester så blir det 170,45 * 14 dgr dvs 2386,30 SEK.
För att inte trådskaparen ska sätta hjärtat i halsgropen: det gick nog lite fort där

170,45 var ju den effektiva timlönen, så multiplicera Connys siffror med 8 för att få en korrekt summa.
Ja, hrm, glömde att man jobbar 8 timmar per dag, sorry..... Nu kan alla ställa tillbaka hjärtmedicinen....

Du borde få en semesterlön på 170,45*13,83*8 dvs 18 858,59 SEK. Alternativt om arbetsgivaren vill avrunda uppåt till 14 dagar semester så blir det 170,45 SEK * 8 tim * 14 dgr dvs 19 090,40 SEK.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 04:16 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Semester enligt JUSEK:
referns (inloggning krävs):
http://jusek.se/templates/JK_SimplePage.aspx?id=48962


Semester
Semesterlagen » talar om tre förmåner; semesterledighet, semesterlön och semesterersättning.



Rätt till semester enligt lag och kollektivavtal
Enligt Semesterlagen har alla rätt till 25 dagars semesterledighet per år om anställningen påbörjas senast den 31 augusti, annars fem dagar. En förutsättning är dock att anställningen avser mer än tre månader och omfattar mer än 60 timmar (annars ges ingen rätt till ledighet, och lönen förutsätts inkludera semesterersättning om inte annat avtalats).

Kollektivavtal » kan innehålla andra villkor, bland annat rätt till längre semester efter viss ålder eller anställningstid. Det centrala statliga kollektivavtalet ger exempelvis 35 dagars semester från 40 års ålder. Du kan ibland också förhandla till dig längre semester i ditt enskilda anställningsavtal.



Betalda semesterdagar
Hur många betalda semesterdagar du har första anställningsåret och när dessa kan tas ut beror dels på vilket datum du anställdes, dels vilket intjänandeår/semesterår som tillämpas.



Rätt att ta semester första anställningsåret
Enligt Semesterlagen, som tillämpas på större delen av privat sektor, tjänar man in semester år 1 (normalt intjänandeår från 1 april till 31 mars) och kan ta ut betald semester först år 2 (normalt semesterår från 1 april till 31 mars). För att få betald semester redan under anställningsåret måste du alltså förhandla dig till förskottssemester.

Sådan förskottssemester behöver inte återbetalas om du säger upp dig själv efter mer än fem år, eller om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist. I annat fall räknas den av i samband med slutlön.

Inom offentlig sektor och hos vissa privata arbetsgivare sammanfaller intjänandeår och semesterår och följer kalenderåret, och då har du alltid rätt till betald semester redan under första anställningsåret. Inom kommunal sektor gäller detta förutsatt att anställningen ska pågå minst tre månader.



Lön + semestertillägg = semesterlön
Semesterlönen uppgår enligt lagen till 12 procent av den semestergrundande lönen under intjänandeåret, motsvarande 25 dagars semesterrätt. Om du förhandlar till dig 30 dagars betald semester hos en icke kollektivavtalsbunden arbetsgivare måste siffran ökas till 14,4 procent för att ge samma semesterlön den sjätte veckan, vilket bör skrivas in i anställningsavtalet. Om kollektivavtal gäller är semesterlönen normalt istället den ordinarie månadslönen plus ett semestertillägg per semesterdag som fastställs i kollektivavtalet.



Ersättning för semester när du slutar din anställning
Om du har kvarstående semesterrätt när en anställning upphör, betalas den ut i form av semesterersättning senast en månad efter slutdatum. Då beräknas varje dag vara värd 4,6 % av gällande månadslön plus semestertillägget enligt kollektivavtal.



Semesterns förläggning
Enligt rekommendation i semesterlagen beslutas semesterns förläggning genom att kollektivavtal träffas på arbetsplatsen. I annat fall ska arbetsgivaren förhandla enligt Medbestämmandelagen » med det lokala facket eller samråda med arbetstagaren.

Vid oenighet beslutar arbetsgivaren. Arbetstagaren har dock i princip rätt att få ut huvudsemestern (minst fyra sammanhängande veckor) under perioden juni-augusti. Arbetstagaren har även rätt att få besked om semesterns förläggning två månader, eller om särskilda skäl föreligger, senast en månad, i förväg.

Semesterledighet får inte mot den anställdes vilja förläggas till uppsägningstid. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist får den anställde även begära att beviljad semester upphävs. En förutsättning i båda fallen är att uppsägningstiden inte överstiger sex månader.

Krav på semesterlön eller semesterersättning kan krävas in via domstol senast två år från utgången av det semesterår då arbetstagaren enligt lag skulle ha erhållit förmånen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017