Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inköp av tjänst från land utanför EU (VAT / Moms)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-30, 12:27 #1
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Standard Inköp av tjänst från land utanför EU (VAT / Moms)

Tjena!

Tänkte att vi skulle reda ut denna grej en gång för alla!

Tänkte starta en diskussion här angående Moms utanför EU. Jag har gjort en djupdykning och hittat dessa källor:

https://forum.vismaspcs.se/visma_spc.../8hz5d4xnlsi1m
https://forum.vismaspcs.se/visma_spc...id-import-2015
Skatteverket och bokförningsnämden.

Så som jag har förstått det.

1. Man ska ange sitt momsnummer (VAT-nummer som är samma sak som ditt momsnummer) hos din leverantör så att de inte lägger på någon moms på kvittona. Sedan har jag lagt in mitt företags visakort så att de drar pengarna från kontot vilket genererar ett underlag för mig. (Konto utdrag + leverantörens kvitto!)

2. Jag kör faktureringsmetoden enligt mitt företags registreringsbevis från skatteverket men när man gör löpande fakturering så borde man kunna bokföra direkt utan skuldkonton ändå eller hur?

3. Bokförning borde se ut så här:

1930 kredit 10 000 kr
4535 debet 10 000 kr
2614 kredit 2 500 kr
2645 debet 2 500 kr

Antar att du har köpt virtuella servrar för 10 000kr (Du har en banktransaktion på 10000 som din leverantör har dragit från ditt kort) (Man måste väl utgå från det som dras på ens konto eller hur?)

Man tar då 10 000 * 0.25 för att få ut den fiktiva momsen som ska in i momsrapporten (Det är ju därför vi gör detta eller hur?) Men andra ord, det belopp som dras från ditt konto * 0.25.

Det som händer nu är att momsen tar ut varan och skatteverket får inte en ända krona. Då undrar man VARFÖR ska man ens göra detta. JO, för att skatteverket ska veta hur mycket omsättning du har utomlands via momsrapporten.

Många har nämn i trådar här och där att man kan köra it-tjänster mot 1930 bara och skita i momsen men det är helt fel om man ska följa reglerna till 100%

Vad säger ni, tankar om detta? Känns som jag har fått en ganska klar blid av detta nu. Kom igen nu alla och ge lite input om detta!

Faktum är att när man ringer runt om detta till olika ställen så får man olika besked vilket är störande som satan. Hur gör ni ?

----------

Det som jag känner mig mest osäker på just nu är "Man tar då 10 000 * 0.25(det belopp som dras från ditt konto * 0.25) för att få ut den fiktiva momsen"

----------

Senast redigerad av Jenkler den 2015-09-30 klockan 12:41
Jenkler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-30, 12:34 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Det är ganska klart. Du bokför en fiktiv moms på beloppet du betalat. Där har du rätt.

Det jag kan ifrågasätta är det du skrivit i punkt 1. Om du är inom EU och leverantören utanför, så kan du inte tvinga någon att inte lägga på momsen. Vissa gör inte det och i det fallet får du betala momsen i det landet och kan inte dra av det, utan du sedan bokför hela summan du betalat (med eller utan deras moms) och sedan lägger på (och drar av) en fiktiv svensk moms.

http://www.bokforingstips.se/artikel...er-import.aspx
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-30, 12:52 #3
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Känner mig korkad nu

"så kan du inte tvinga någon att inte lägga på momsen"

1. Vad menar du med detta, menar du tvinga någon att lägga på den fiktiva momsen? Eller menar du att man tvingar leverantören ta bort momsen?

Man vill ju hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt och då vill man ju lägga in sitt VAT nummer (momsnummer) så att leverantören inte lägger på någon moms.

Men oavsett så måste man ju alltid redovisa en fiktiv moms till skatteverket iom att tullverket är bortkopplat sedan 1 jan 2015.

När du gör detta, använder dessa konton som jag kommit fram till?
Jenkler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-30, 14:51 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Jenkler Visa inlägg
Känner mig korkad nu

"så kan du inte tvinga någon att inte lägga på momsen"

1. Vad menar du med detta, menar du tvinga någon att lägga på den fiktiva momsen? Eller menar du att man tvingar leverantören ta bort momsen?
Exakt, men vill ju att de inte lägger på momsen (i deras land) på tjänsterna, men vissa gör det ändå tyvärr. De har inte det implementerat att ta bort momsen om de exporterar tjänsterna.


Citat:
Ursprungligen postat av Jenkler Visa inlägg
Känner mig korkad nu
Men oavsett så måste man ju alltid redovisa en fiktiv moms till skatteverket iom att tullverket är bortkopplat sedan 1 jan 2015.
Ja, den redovisas alltid.


Citat:
Ursprungligen postat av Jenkler Visa inlägg
Känner mig korkad nu
När du gör detta, använder dessa konton som jag kommit fram till?
Ja, du har väl samma konton till länken jag hänvisade till. Dessa använder jag och det har inte varit några problem hittills.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-30, 23:22 #5
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Ok, toppen tack

Det är bara att bokföra på då
Jenkler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017