FAQ |
Kalender |
2006-10-08, 19:39 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har fem stycken flytande div:ar som ligger brevid varandra. Varje div har en border-left. Dessa div:ar måste tillsammans uppnå en viss storlek. Problemet är att IE gör den totala längden av div:arna till två pixlar större än Firefox och Opera, vilket innebär att den sista div:en kommer på raden under i IE.
Jag har samma lösning för fyra div:ar i rad och då blir den totala storleken samma i IE som i Firefox och Opera, men när det är fem så blir storleken alltså 2 pixlar större i IE. Någon som vet vad det beror på och har någon något förslag på hur man kan lösa det? |
|||
Svara med citat |
2006-10-08, 20:08 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Löste det. Det var samma gamla vanliga box model, trodde inte IE 6 hade kvar samma problem som femman.
Lösningen hittade jag här: css-discuss.incutio.com/?page=BoxModelHack |
|||
Svara med citat |
2006-10-08, 22:00 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Som framtida referens |
||
Svara med citat |
2006-10-08, 22:01 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-10-09, 00:21 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-10-09, 01:53 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lånar din tråd Ric.. tack för lånet
Jag har en sida som följer xhtml 1.0 Transitional och den fungerar fint i IE6. Dock på EN dator, med IE6 (exakt samma version som på flera andra av företagets datorer, och med exakt samma version av Win XP) så genereras sidan riktigt konstigt. I mina ögon ser det ut som att denna dators webbläsare genererar sidan i Quirks mode och inte standard mode. Kan man i så fall "stänga av" Quirks mode eller sätta på "Standard mode" i IE6? När jag deklararer doctypen så gör jag på "vanligt sätt" UTAN en xml-prolog. Så IE6 borde inte kunna generera sidan i Quirks mode utan i Standard. Kan det kanske vara en bugg i denna dators IE6 som precis uppstått? För sidan genererades rätt från början på denna dator, plötsligt så gjorde den det inte, samtidigt som alla andra datorers IE6 fortfarade genererade sidan rätt. |
|||
Svara med citat |
2006-10-09, 11:39 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sedan kanske bör klargöras att XHTML transitional egentligen aldrig blir mycket bättre än p-STD (pseudo-standard) i N(etscape) N(avigator) 6 eller Mozilla (Firefox). IEs standard ligger betydligt närmare p-STD än dessa två webbläsares standard mode. Överhuvudtaget är XHTML ett uselt val om man skall ställa de principiella orsakerna till varför man överhuvudtaget besvärar sig med en bra, korrekt och strikt dokumenttyp. |
||
Svara med citat |
2006-10-10, 00:56 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nope, endast en version av IE installerat på burken... och det är exakt samma maskin-, os- och ie-konfiguration på den burken som på flera andra burkar på företaget. Och alla senaste uppdateringarna är installerade, både för Win XP och IE.
Ska man övergå till Strict mode istället då? Kan det hjälpa menar du?!?! Koden är ju egentligen färdig för Strict mode... var bara det att jag valde Transitional när jag drog igång projektet. |
|||
Svara med citat |
2006-10-10, 08:17 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sedan finns det ju också en debatt om XHTML vs HTML, som grundar sig en liten myt om HTML-kompatibel XHTML. |
||
Svara med citat |
2006-10-10, 10:27 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Synd att inte Microsoft också är puritaner...
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|