FAQ |
Kalender |
2006-04-18, 23:05 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker nog som en del här på Wn.se att type-ins är övervärderat. Det är slumpartad besök som sällan eller aldrig ger dig som webbplatsägare någonting mer än mer trafik (som faktiskt inte är gratis) och väldigt sällan pengar.
Man kan nog äga en domän som har ett konstigt och kryptiskt namn tex webmasternetwork.se och ändå generera mycket trafik. Tex genom hårt arbeta och konsekvent beteende. För oss, är inte webmasternetwork något konstigt men för en person som står i begrepp att köpa en: mercedes, video, mobilsignal, resa, mat, kläder eller xXx är nog inte webmasternetwork.se ett logiskt beslut att skriva i raden häruppe. Wn.se har "lyckats" för att det fångar ett intresse helt enkelt. Vi som är här äger domäner, handlar med domäner eller driver dem åt andra. Vi delar så att säga samma "värderingar" och på så sätt kan vi tipsa om domänen wn.se till andra som vi känner inom samma bransch. Jag tror också att google är klart övervärderat. Min hypotes som grundar sig på empiriska tester av mej själv är att när jag söker efter nått på google konsekvent "skippar" allt som har med reklam att göra. Det gör kanske inte så många men fler artiklar hänvisar till att folk "vänjer sig vid" annonser som blinkar och koncentrerar sig på artikeln eller vad det är frågan om på den webbplatsen. Såklart är det bra att man ligger högt uppe på en sökmotor men viktigast? Nja! En viktig faktor tror jag om man ska lyckas rätt bra är att bli omnämnd på diverse olika nättidningar. Kan man nån det målet har man oftast lyckats långt. Den som läser artikeln är oftast intresserad av ämnet som sådant och tror jag (empiriskt) klickar sig vidare till webbplatsen. Vad tror ni skulle hända med er favoritwebbplats hamnade som en första artikel på t.ex. idg.se? Cornelii Sandberg Webbutvecklare 0411-26 25 08 0707-52 62 55 Teamweb AB Gumpekullavägen 3 582 78 Linköping 0411-26 25 08 |
|||
Svara med citat |
2006-04-23, 00:23 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan bara hålla med dig. Både typeins och Google är överskattat. Vet av egna erfarenheter att Google ger oftast fler besökare men främst besökare utan något värde. Det bästa är som du säger att få med sin länk i artiklar/nyheter vilket generar mycket med folk + mycket med pengar.
Att få med en länk i Idg.se hade varit guld för min del Men i nuläget har jag andra nyhetssidor som brukar slänga med en länk då och då, vilket inte är så illa |
|||
Svara med citat |
2006-04-23, 03:26 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller inte med om att Google skulle vara överskattat. Det handlar inte bara om att ösa in besökare ifrån sökmotorerna. Det handlar om att hitta besökare med rätt intresse.
För let's face it, pengarna som kommer in genom reklam kommer alltid ifrån ett köp på ett eller annat sätt. Ju fler mellanhänder desto lägre vinst. Vill man tjäna pengar på mobiler kommer sidan som ligger etta på "buy Nokia 6230" att dra in betydligt mycket mer värdefulla potentiella köpare än sidan med "nokia information". En kund som kan tänka sig att näthandla följer ungefärligt proceduren: -- [Läser aftonbladet] Ah, störande reklam. Ball mobil dock... nokia? well, kafferast. 4 veckor senare: Skit, mobilen pajade. Försäkringen har gått ut. Måste köpa en ny innan jag måste lämna tillbaks lånemobilen.. 3 veckor. 3 kvällar senare: Så, vad ska jag ha för något. Jag vet inte ens vad som är populärt längre. Googlar på "mobiltelefon".. bläddrar förbi alla säljsidor, jag är inte intresserad av att köpa en mobil än, och säljsidorna skriver ändå bara positivt. Hittar en recensionssida.. tjo. Läser runt lite. Klickar på en adsense-länk ($0,02cpc) som verkade intressant "En ny modern mobil för 400kr utan bindningstid" - är det verkligen möjligt? Säkert skräp, men klickade av nyfikenhet. Har ännu inte fått insikt om vad som är bäst ännu. Är inte redo för ett köp. 1 vecka senare: Ah, En Nokia 6930 ungefär som den jag har sett någonstans förut (i aftonbladet, cpm-baserad annons). Den är ju riktigt, riktigt fräck. Men dyr.. enda alternativet är om jag skulle kunna hitta den så billigt som möjligt på nätet. Det är skoj med internettrenden. Går att få det rätt fort också hoppas jag. Googlar på "Nokia 6930 köp billigt".. kopenmobil.se dyker upp.. den är full av spam och irrelevant säljsnack om andra mobiler.. den är helt för rörig. jag är en kund som är redo att lägga ut en hel del pengar, jag ska inte behöva traska mig igenom sådant här... går tillbaks.. som nummer två i serpen låg WebNokiaStore.com , går in, det är en stor och lockande bild på mobilen, inte så mycket fakta, jag vet redan att jag vill ha mobilen.. en lätt köpknapp ett lockande pris.. fri frakt, låter som en perfekt butik det här! 2-3 arbetsdagar i leverans, härligt! Och allt är snabbladdat och lätt, gillar den här butiken. Nu slår jag till! Lead, 250 kr. Ni bör befinna er i slutet av kedjan för att dra nytta av sökmotorer, inte ibörjan. Rena informationssidor får småsmulor i förhållande till besökarantalet, såvida ni inte profilerar er rätt och även försöker sälja. Edit: Haha, först när jag skrev exemplet så använde jag en annan domän än "kopenmobil.se" som exempel. Var helt övertygad om att den var upptagen men ville se hur den såg ut. Så visade det sig att den var ledig. Blev helt chockad Var en helschysst domän. Tur att man kom ihåg att sudda ut den :P Iof. såg WebNokiaStore rätt snyggt ut också, men.. visst, det viktigaste är innehållet och SEO |
||
Svara med citat |
2006-04-23, 12:09 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag håller inte alls med om att type-ins skulle vara helt värdelösa. Jag har själv tjänat en del på type-ins. I de fallen har det handlar om premium-domän, där användaren har skrivit in www."vadjagvillha".se eller liknande. Det funkar alldeles utmärkt!
|
|||
Svara med citat |
2006-04-23, 16:41 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att jämföra de tre källor mot varandra är som att jämföra frukt, grönsaker och kött. Helt galet. Byt ut "vs" mot "+" i rubriken så får du en lyckad måltid som du kan leva på.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|