FAQ |
Kalender |
2004-05-26, 19:26 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ge mig lite råd och tips för hur om jag ska driva ett eget affiliateprogram eller jobba med Tradedoubler?
Jag driver: http://www.speedmania.se/store/ Vi säljer ungefär 1500st hårddiskar per år och vill nå årtakt på 5000st under 2005. Jag har ett affiliatesystem integrerat redan men undrar om det är värt att dra igång och hur man ska dela med sig av provision etc. Tips och förslag på provision och upplägg uppskattas! |
||
Svara med citat |
2004-05-26, 20:00 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det verkar ju svårt för enskilda företag att driva eget affiliateprogram med någon ordning. Det är min erfarenhet, men enbert sett ur "liten affiliates" perspektiv. Det låter ju som att det är mycket förmånligt att gå in som annonsör i AffiliateNetwork (klicka dig gärna dit via länk på min sida ). Vill du annars ha prisförslag på direkt avtal med oss små (500-1000UB/dygn)? Jag tänker att det blir väl många små avtal du ska hålla rätt på då, det är väl det som är fördelen med en mellanhand?
2004-05-26, 22:30 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-05-26, 23:27 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-05-26, 23:40 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har talat med Edin men dom använder inte affiliatemodellen utan endast fasta annonspriser.
|
||
Svara med citat |
2004-05-26, 23:53 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skulle man inte kunna göra lite som zanox gör? Men kanske bara med svenska företag/siter?
Annars kan du skicka en banner till mig, med click omvandlat till affär för dig (Dvs vara byter hand) kanske är värt 2-7%? Alltså: man gör en massa avtal, förhandlar provision med företag som säljer via nätet, sidan som man har fungerar som marknadsplats, vid försäljning går 5% till den som har sidan, 2% går till företaget som förhandlar Kanske en ide´för nån som typ inte har nåt att göra? Laxå by nite |
||
Svara med citat |
2004-05-27, 17:54 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
2004-05-28, 14:10 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det är intressant. Jag jobbar förnärvarande på en ide´som bygger på Multi Business Industri (Har hittat på det själv, tror jag).
MBI går ut på att du som företag köper in produkter, tjänster som du vet är highly sellable. Dessa varor läggs ut i an Affiliate type historia där du rekryterar säljare. Säljare har i regel inte så mycket eget kapital utan här ger man dem en chans att göra det som de är bra på, nämligen sälja. Vad som händer är att en duktig säljare bygger upp en organisation. Säljaren får en riklig kommission i storleken 40 - 60% på produktens värde (Du vill ju ha volym och snabbt jobba upp kapitalet för att köpa mer varor) Varorna kan också bestå i att göra s.k. förtjänstavtal med företag där de betalar efter prestation, lite typ Tradedoubler men med den stora skillnaden att man delar förtjänsten 50/50. Den långsiktiga belöningen är att man på detta sätt bygger upp en säljorganisation, vilket är det primära målet, och i den organisationen kan man sälja vad som helst, få ut budskap snabbt etc. Man kan också föra in Value Based Selling som är, vad jag vet, nytt på nätet. Det innebär att man som säljare kan ställa kunden frågan: Vad är detta värt för dig om du nu skulle kunna använda den här varan? Svaret blir ju olika från olika köpare, tänk perspektiv. För en kund är det kanske värt 100:- andra 10.000. Betalningsförmågan blir då prisbestämmande vilket gör att produkten kan kosta 100 i ena fallet och 10.000 i andra fallet. Ser man den försäljningen på lång sikt, ser ,man också att i det stora hela får man i genomsnitt en bättre marginal på produkten än vid konventionell försäljning. Lägger inte ut mer nu, det kanske är nån som norpar ide´n |
||
Svara med citat |
2004-05-28, 14:38 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-05-28, 15:14 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dumt? Den kommentaren skulle du nog inte fälla om du visste hur många företag som tillämpar detta och med mycket bättre resultat än tidigare.
Ge tanken en chans: tjäna lite på en kund, tjäna mycket på en annan. Stor kund betalar för försäljning till liten kund, dumt? Läs: Prissättning efter kundvärde av Lage och Kristian Rosvall, utgiven Industri litteratur, Technosell betsnr: 40558 ************************************************* |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|