Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flytta en sida till annat konto hos binero

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-11, 18:11 #1
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
Standard Flytta en sida till annat konto hos binero

Hej

Jag driver en sida som ligger på binero och har nu sålt den sidan till en som också har binero och vill ha sidan överflyttad till sitt konto. Jag har åtagit mig att ordna flytten eftersom jag känner till kod och databas.

Min tanke är att ta en kopia av all kod hos mig och ladda upp hos den nya ägaren inklusive ett snapshot av databasen. Sen har nya ägaren lite ändringar som han vill få gjorda. När allt ser ok ut så tänker jag mig att uppdatera databasen och stänga min kopia samt peka om DNS till nya ägaren och överlåta domänen.

Det låter ju lätt och bra, men jag har lite frågor rörande hur det fungerar i praktiken.

1. Nya ägaren måste ju lägga till en webbplats på sitt binerokonto men det verkar inte gå att göra med domäner som är "upptagna" (den är ju upptagen av mig). Hur gör man där? Kan man lägga till en webbplats under ett annat namn och sen ändra det?

2. När vi är nöjda med den lokala kopian hos nya ägaren. Hur får jag besökarna dit. Ska jag på mitt konto ändra DNS till att peka på nya ägarens konto? Går det eller måste domänöverlåtselsen tajma exakt?

3. Själva överlåtelsen av domänen ska vi göra den innan eller efter att nya ägarens kopia är OK. Spelar det någon roll? Ändras automatiskt DNS på domänen till nya ägarens konto när man gör en överlåtelse. Eller kan den fortsätta peka på mitt konto ett tag (om vi inte hunnit klart med nya ägarens kopia).


Jag har naturligtvis mejlat bineros support om detta men inte fått svar på över 48h (räknar inte idag lördag) så därför vänder jag mig till er WN experter
Är nått oklart så fråga så lägger jag till informationen som saknas.
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-12, 01:36 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer domänen att ligga kvar på ditt konto trots ägarbytet. Du måste skicka nya ägaren en transferkod (som du kan få ut genom kontrollpanelen) för att flytta över den till hans konto. Däremot tror jag inte det går utan kundsupportens hjälp, men jag är inte säker. Jag har krånglat en hel del med CN (Som kör samma kontrollpanel) och där tog det två veckor ungefär innan de lyckats flytta en domän som låg på ett annat konto till mitt konto. Men vilket som, du kan ge nya ägaren transferkod i vilket skede som helst, både innan och efter ägarbytet, för vem som är ägaren av en domän är inte samma som att man har kontrollen över den.

Det där med webbplatser och sånt är utom mina kunskaper, jag hade bara konfigurerat ett server block i nginx på min server med en temporär domän som jag sedan ändrat vid lansering.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-12, 14:15 #3
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
ok, det låter ju bra att ägarbytet är mer eller mindre frånkopplat så att man inte behöver tajma det som en galning.

Googlat som faen på hur man flyttar inom binero och det verkar inte så lätt. Det närmsta mitt case jag kommer är denna tråd http://www.wn.se/t1053191.html som verkar sluta i att "binero inte tillåter det".

Lägga upp en temporär domän går ju men den kan man sen inte byta namn på verkar det som.

Verkar enklare att flytta mellan olika företag än inom binero...
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017