Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Finns det utrymme för ett nytt Affiliatenätverk?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-01, 12:33 #1
ensomvet ensomvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 12
ensomvet ensomvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 12
Standard Finns det utrymme för ett nytt Affiliatenätverk?

Hej,

En stilla undran. Finns det en marknad för ytterligare ett affiliatenätverk i Skandinavien. Tittar man på alla inlägg ser man att det finns strul med i stort sett alla nätverk, och att de flesta inlägg handlar om försenade eller uteblivna betalningar. Hur skall ett nätverk fungera för att man skall ansluta sig? Är det en fördel om nätverket finns representerat i flera länder? Hör gärna av Er med synpunkter och förslag på hur ett nytt nätverk skulle kunna bli framgångsrika i Skandinavien.
ensomvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 14:01 #2
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Klart det finns. Men det är inte ett lätt jobb.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 16:08 #3
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är ganska lätt att komma med men inte lätt att skaffa tillräckligt med bra affiliates som generera pengar. Är du duktig på att sälja så kan du lyckas. Skaffa annonsörer som betalar uppåt 3 kr per klick, samt några som betalar bra för sale/lead. Då lär affiliaten komma snabbt. Gör du som andra och tar in en massa annonsörer som betalar 5 öre per klick så kommer du inte att lyckas, läg då tiden på annat.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 18:35 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Ja... men det var ju inte så Google-tomtarna, han Page och kompisen, tänkte när dom 95-98 klurade på om det fanns plats för ännu en sökmotor...

Om du ska göra en affiliate, börja gärna att kopiera ett befintlig variant. men se inte det som ett slutmål, utan en del av resan. ska du göra något måste du se till att det ska skilja sig från det som redan finns.

Jag är jättetrött på alla affiliatenätverk och för mig är de alla en stor samling av bedragare, skojare och lurendrejare. Det kan ju bero på många saker. Oavsett vilket, alla avgudar inte de som finns idag och jag är en av dom.

Jag är skapligt nöjd med adsense, men där vet jag att google plockar typ 4/5 delar av vad annonsören betalar... så det är mycket svinn på ett sånt ställe.

Men låt inte befintliga affiliatenätverk stoppa dig! Se det som en utmaning, inte att göra samma sak, utan att göra det bättre!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 20:08 #5
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Har du inget nytt att komma med tycker jag du skall skippa.

Det är tröttsamt att jobba med 100 affiliatebolag, 90% suger iofs men det är jobbigt att hoppa fram och tillbaka pga ersättningar och program.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 20:16 #6
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
Man kan väl säga att det finns två typer av affiliatenätverk. Dels sådana som TradeDoubler med mer långsiktiga samarbeten med annonsörer, dvs främst fasta program sedan kampanjnätverk som främst kör erbjudanden som är aktiva en kort tid. Prenumerationserbjudanden, kostillskott m.m.

Ser man fördelningen av nätverken så finns det ju betydligt fler kampanjnätverk. Säkert enklare att starta ett sådant nätverk då kampanjerna i stort sett är lika på varenda nätverk och konkurrensen utgörs av vilket nätverk som har råd att ligga högst i ersättning. Tröskeln för nya aktörer att komma in på marknaden är nog därför ganska låg. Affiliates är ju också ett rätt ombytligt släkte där det är den aktör som betalar bäst man vänder sig till. Nu för tiden är det väl inte ovanligt att man är medlem på 20+ nätverk och för varje kampanj använder man sig av nätverket som ger bäst betalt. Så utrymme på den marknaden är nog rätt lätt att sno åt sig.

Nog svårare att starta den andra typen av nätverk men tror detta skulle ge ett mer stabilt nätverk samtidigt som det heller inte finns lika många aktörer. Att alltså satsa mer på fasta och exklusiva program. För annonsörer är det ju en fördel att hålla sig till ett nätverk, då det handlar om rätt mycket pengar i fasta kostnader samtidigt som det ger mindre administration med bara ett nätverk att tänka på. Då kan man skapa samarbeten under en längre tid och affiliates blir mer låsta. Borde ju finnas utrymme för konkurrens där efter vad man kan läsa angående hur höga kostnaderna är att skapa ett fast program. Gäller att vara så bra säljare att man kan locka till sig program som är populära bland affiliates.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 20:49 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Marknaden är förmodligen mättad. Samtidigt så finns det ett missnöje bland både annonsörer och affiliates med befintliga nätverk. Så det finns förmodligen en öppning för nya nätverk att slå sig in på marknaden, förutsatt att det nya nätverket är snäppet vassare och bättre.

Att många är missnöjda med befintliga nätverk tyder dock på att det är en svår bransch. Så jag tror möjligheterna för en ny aktör med brist erfarenheter har mycket små chanser att lyckas. För någon som redan arbetar i branschen så tror jag dock att det skulle finnas goda möjligheter att bryta sig loss och starta eget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 09:11 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Finns det inte plats kan man alltid ta någon annans. Allt som behövs är en bättre produkt än de som finns tillgängliga. Det är det som är så fint med en öppen marknad

Men om du frågar om det finns plats för ett affiliatenätverk i samma klass som det som redan finns så säger jag Nej.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 18:57 #9
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Nej. En vacker dag så kommer världen att vakna upp och inse att affiliateannonsering bara gynnar affiliateföretagen själva
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 08:46 #10
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Jag tror att om man ska lyckas idag som affiliate får man køra en annan bana än dom som är etablerade idag. Fe.x øppenhet och kommunikation? Ärlighet, och hårdare tag mot annonsørerna... gång på gång på gång så låter affiliatebolagen annonsørerna slippa undan, trotts avtal och kontrakt, detta till kostnad før dem som faktiskt visar annonserna..
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017