FAQ |
Kalender |
2010-09-08, 23:32 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag sitter och formar länkar på min hemsida, och undrar vad ni tycker om dessa varianter (och varför)
foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra => foretagsnamnet.se/tjanster foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/skraddarbyggda-professionella-och-unika-hemsidor => foretagsnamnet.se/tjanster/skraddarbyggda-hemsidor foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/professionellt-utformad-sokmotorsoptimering-at-foretag => foretagsnamnet.se/tjanster/sokmotorsoptimering foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/sociala-medier-for-foretag => foretagsnamnet.se/tjanster/sociala-medier och sen ett till exempel foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion => foretagsnamnet.se/produkter och till slut en undersida till just denna kategori foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion/webbhotell-med-extremt-hog-driftsakerhet => foretagsnamnet.se/produkter/webbhotell __________________ Hur långa adresser bör man ha och varför? Varför kan jag tänka mig, sökmotorsrelevans och för att inte sticka besökarna i ögat. Hur hade ni resonerat och gjort? Hade ni valt de korta länkarna eller de långa? Jag kan inte riktigt bestämma mig. MVH |
||
Svara med citat |
2010-09-09, 01:10 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En lång adress som t.ex. "tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/sociala-medier-for-foretag" är inte nödvändigtvis speciellt sökmotorvänlig då även om du kan slänga in mer sökord i URL:en så ges de enstaka orden också mindre vikt, jämfört med bara "/tjanster/sociala-medier". Hade satsat på en kortare adress med de viktigaste sökorden och istället försökt att få in de andra sökorden på ett naturligt sätt i titeln, rubriker och resten av texten. |
||
Svara med citat |
2010-09-09, 01:41 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Så kort som möjligt där du får in sökordet skulle vara min rekommendation.
Ett test jag gjorde visade att "/tjanster/sokmotoroptimering/" hade lägre CTR än "/sokmotoroptimering" med samma desc och titel, på samma placering. Dock vill jag understryka att jag hade väldigt lite data på det (~10 000 visningar) |
||
Svara med citat |
2010-09-09, 01:54 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Även jag skulle rekommendera de kortare adresserna. Har inget att referera till just nu, men jag läste nyligen något om att Google är misstänksamma mot URL:er med "överdrivet många" ord. Deras varningsklocka för keyword-stuffing borde ringa. Kommer inte ihåg om det enbart gällde domännamn eller hela URL:en.
Det som kan tala emot är att Wordpress m.fl. använder rubrikerna/inläggens namn till URL:erna. Där är dock det större problemet att onödigt långa rubriker ger mindre styrka åt varje ord. |
|||
Svara med citat |
2010-09-09, 05:27 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat från en intervju med Matt Cutts:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-09-09, 08:08 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kör alltid på så korta URL:er som möjligt. Ser dock till att de innehåller mitt sökord.
Blir bäst så. |
|||
Svara med citat |
2010-09-09, 11:05 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack alla för svaren, ska genast rätta till mina överdrivna urler!
nu kör jag 4 ord totalt, dvs domän.se/ord1-ord2/ord3-ord4 Det är inte för mycket va? Senast redigerad av oakleaf den 2010-09-09 klockan 11:16 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|