FAQ |
Kalender |
2009-12-31, 03:40 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag blir snart tokig.
Koden funkar fint när jag kör i en sida utan master page, men inte med master page. Koden i masterpagen: <script src="jquery/jquery-1.3.2.js" type="text/javascript"></script> <script src="jquery/jquery-ui-1.7.2.custom.min.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> $(function() { $.datepicker.regional['sv'] = { dateFormat: 'yy-mm-dd', firstDay: 1 }; $.datepicker.setDefaults($.datepicker.regional['sv']); $('#ctl00_ContentPlaceHolderMain_datepickern').dat epicker({ changeMonth: true, changeYear: true }); }); </script> <form id="form1" runat="server"> <asp:ScriptManager ID="ScriptManager1" runat="server"> </asp:ScriptManager> <div id="content"> <asp:ContentPlaceHolder ID="ContentPlaceHolderMain" runat="server"> </asp:ContentPlaceHolder> </div> </form> I contentsidan som laddas in i mastern har jag, bland annat, följande: <asp:TextBox ID="datepickern" runat="server"></asp:TextBox> Texboxen ovan ligger i sån updatepanel så det blir ajax av det. När contentsidan laddas i masterpagen så ändras ju ID't på textboxen från "datepickern" till "ctl00_ContentPlaceHolderMain_datepickern'" men det har jag med i beräkningarna i scriptet i master pagen. När jag kör sidan, i IE, så får jag följande fel: Microsoft JScript runtime error: '$.datepicker' is null or not an object ...dvs redan på raden som börjar med "$.datepicker.regional..." så smäller det. Nån som kan ge lite vägledning? |
||
Svara med citat |
2009-12-31, 13:05 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
sökvägen till jquery? ligger din masterpage i en underkatalog?
lägg till ett extra / för säkerhetskull. <script src="/jquery/jquery-1.3.2.js" type="text/javascript"></script> <script src="/jquery/jquery-ui-1.7.2.custom.min.js" type="text/javascript"></script> |
|||
Svara med citat |
2009-12-31, 13:33 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt svar.
Att sätta "/" först i sökvägen gjorde ingen skillnad. Masterpagen o content ligger i roten och sen i jquery-katalogen ligger scripten: site.master content.aspx jquery/jquery-1.3.2.js jquery/jquery-ui-1.7.2.custom.min.js ...och som sagt sökvägarna o scriptet funkar galant om jag lägger all kod i en .aspx sida utan masterpage. Det är nåt skitfel jag har...men vad? :/ |
||
Svara med citat |
2009-12-31, 22:25 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
"Löste" sig till sist, men fattar inte varför det måste funka så här.
Fick flytta in följande överst i ContentPlaceHolderMain i contentsidan, sen hoppa datepickern igång. Verkar inte som content "ser" den javascript som är i masterpagen? <script src="jquery/jquery-1.3.2.js" type="text/javascript"></script> <script src="jquery/jquery-ui-1.7.2.custom.min.js" type="text/javascript"></script> <script type="text/javascript"> $(function() { $.datepicker.regional['sv'] = { dateFormat: 'yy-mm-dd', firstDay: 1 }; $.datepicker.setDefaults($.datepicker.regional['sv']); $('#ctl00_ContentPlaceHolderMain_datepickern').dat epicker({ changeMonth: true, changeYear: true }); }); </script> |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|