FAQ |
Kalender |
2010-12-23, 03:35 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
håller på att bygga ihop en ny dator, och undrade vilken hårddisk man ska välja, alla ligger på ungefär samma prisklass... WESTERN DIGITAL HITACHI DESKSTAR SAMSUNG SPINPOINT SEAGATE BARRACUDA en annan sak... om man vill ha hög prestanda, ska man då välja SAS hårddisk istället för SATA II? Senast redigerad av nabil_akhlaque den 2010-12-23 klockan 03:40 |
|||
Svara med citat |
2010-12-23, 04:55 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
seagate. de andra är inte ens värda att tänka på.
och självklart är sas bättre än sata för prestanda |
||
Svara med citat |
2010-12-23, 09:40 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller med Dennis.
Seagate som intern HDD. Om du sedan får för dig att skaffa dig en extern hårddisk också så rekommenderar jag Western Digital starkt (dock inte deras Network Storage Devices). |
|||
Svara med citat |
2010-12-23, 09:45 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Interfacen SAS och SATA har rent tekniskt samma prestanda (3-6 Gbit/s).
SAS har stöd för duplexing (flera diskcontrollers) och lite såna grejer. Prestandaökningen får du om du väljer 10K eller 15K-diskar. SAS 7.2K är lika snabba som en SATA 7.2K. Men.. ofta har man rejäla RAID-controllers om man väljer SAS och bara där vinner man förstås mycket prestanda. När det gäller märke; WD eller Seagate. |
||
Svara med citat |
2010-12-23, 09:55 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Säger även jag Seagate.
|
|||
Svara med citat |
2010-12-23, 11:13 | #6 | ||
|
|||
|
Hitachi har minst fel på sina diskar, men Seagte funkar också bra, Western Digital brukar bli lite varmare än övriga men funkar bra ändå. Samsung har jag mindre erfarenhet av så där vågar jag inte på ett omdöme. Men jag har aldrig härt någon som varnar för någon av diskarna förutom att Western Digital blir varmare under drift.
IBM(PC Divisionen)/Lenovo var ju en mycket stor leverantör av disk under lång tid men de hade kvalitetsproblem så de la ner sin tillverkning av PC-hårddiskar och gick över till att köpa alla från Hitachi som hade minst fel av alla tillverkare. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-23 klockan 11:15 |
||
Svara med citat |
2010-12-23, 11:50 | #7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har haft minst problem med Samsung diskarna. Tyst, blir inte så varma, livslängden är betydligt bättre. Så min rekommendation blir Samsung
|
||
Svara med citat |
2010-12-23, 12:15 | #8 | ||
|
|||
|
ConnyWesth:
Det var väl snarare så att Hitachi tog över hela IBM's tillverkning? Både IBMs och Hitachis kallas ju Deathstar.. |
||
Svara med citat |
2010-12-23, 12:21 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite OT men blev nyfiken när det ändå var på tapeten. Jag kan inte minnas en enda gång jag har haft problem med en disk utöver att utrymmet tagit slut. Är det tur eller har jag haft för få diskar (typ ett dussin sen win95) genom åren?
|
||
Svara med citat |
2010-12-23, 12:37 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
razor: tur, en period runt 2000 rasade massor med IBM disk. Sen hade väl Seagate massiva problem med 7200.11 serien, typ 1TB och 1.5TB diskarna ganska nyligen. Samsung har fungerat bra. WD har haft problem men det verkar bara rört deras billigare serier.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|