Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ni som har flera småsajter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-11, 03:39 #1
hejs avatar
hej hej är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 151
hej hej är inte uppkopplad
Medlem
hejs avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 151
Standard Ni som har flera småsajter

Har nyss beställt massor av domäner, de flesta är resdomäner. Min tanke är att starta en rad mindre sajter- sjukt kul.

Nu tänkte jag höra med er som har såna här mindre sajter:

1. Gör ni det på heltid eller som en hobby? (För att jag är nyfiken). Om ni gör det professionellt, när gick ni över till att göra det på heltid?
2. Har ni alla era sajter på en server eller flera olika? Är det en server per sajt som gäller? Har ni egna servrar hemma?
3. Vad handlar era sajter om?
hej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 09:46 #2
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
1) Delverksamhet i företaget. Smartast att göra börja göra det på heltid är väl när du kan leva på inkomsterna som ditt nätverk genererar.
2) Allt innehåll ligger på en server men har flera hosting-konton (som hämtar innehållet från huvudservern) för SEOs skull. Du behöver inte en server per sajt såvida det inte är jättesajter vi pratar om. Servern står i en datahall där servrar hör hemma.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:32 #3
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag har en kombination av sajter av olika storlek (sammanlagt runt 60 st och 200 000 besökare i månaden). Jag har engelsspråkiga på en amerikansk server och svenska på en (1) svensk server.

Från och med januari nästa år lever jag på det så visst går det. Oftast bör man nog se trafikvolym och konkurrens för att se om det är lönt att göra en viss sida. Har man oändligt med tid kan man ju göra en resesida om en sandstrand i inre Mongoliet och få vissa besökare ändå - men vem har oändligt med tid?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:43 #4
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Det du behöver först är ett webbhotell, från tex binero.se. Det kommer du långt med, sedan när trafik börjat ta fart, så kan det bli dags att kolla på egen server eller VPS.

Citat:
Ursprungligen postat av Weaver Visa inlägg
2) Allt innehåll ligger på en server men har flera hosting-konton (som hämtar innehållet från huvudservern) för SEOs skull. Du behöver inte en server per sajt såvida det inte är jättesajter vi pratar om. Servern står i en datahall där servrar hör hemma.
Så du menar att du har domänerna pekade till olika IP-adresser men hämtar data från en huvudserver? Hur blir detta sökmotorsoptimerat?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:55 #5
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Så du menar att du har domänerna pekade till olika IP-adresser men hämtar data från en huvudserver? Hur blir detta sökmotorsoptimerat?
Domänerna är pekade mot olika hosting-konton. På varje hosting-konto ligger det en specialskriven proxy skriven i PHP som hämtar allt innehåll från huvudservern. Så från Googles synvinkel ser det ut som allt innehåll kommer från hosting-kontot (och det IP-numret).
Detta gör att jag kan lägga sidor inom samma nisch på olika IP-nummer så det inte ser så misstänksamt ut när jag korslänkar.

Med detta upplägget blir det också enklare att administrera nätverket eftersom allt innehåll styrs från en plats.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 12:57 #6
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av Weaver Visa inlägg
Domänerna är pekade mot olika hosting-konton. På varje hosting-konto ligger det en specialskriven proxy skriven i PHP som hämtar allt innehåll från huvudservern. Så från Googles synvinkel ser det ut som allt innehåll kommer från hosting-kontot (och det IP-numret).
Detta gör att jag kan lägga sidor inom samma nisch på olika IP-nummer så det inte ser så misstänksamt ut när jag korslänkar.

Med detta upplägget blir det också enklare att administrera nätverket eftersom allt innehåll styrs från en plats.
Godkänner inte google att man korslänkar?
Flyrib är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 14:22 #7
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Weaver Visa inlägg
Domänerna är pekade mot olika hosting-konton. På varje hosting-konto ligger det en specialskriven proxy skriven i PHP som hämtar allt innehåll från huvudservern. Så från Googles synvinkel ser det ut som allt innehåll kommer från hosting-kontot (och det IP-numret).
Detta gör att jag kan lägga sidor inom samma nisch på olika IP-nummer så det inte ser så misstänksamt ut när jag korslänkar.

Med detta upplägget blir det också enklare att administrera nätverket eftersom allt innehåll styrs från en plats.
Aha på så sätt, bra lösning.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 16:42 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Flyrib Visa inlägg
Godkänner inte google att man korslänkar?
Jovisst, men länkarna får inte samma värde om Google misstänker/vet att de är "fabricerade" i syfte att bättra på placeringarna i sökresultatet. Genom att sprida sajtena på flera IP-adresser så ser det ut som att de är helt oberoende av varandra, d.v.s. naturliga länkar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 17:05 #9
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jovisst, men länkarna får inte samma värde om Google misstänker/vet att de är "fabricerade" i syfte att bättra på placeringarna i sökresultatet. Genom att sprida sajtena på flera IP-adresser så ser det ut som att de är helt oberoende av varandra, d.v.s. naturliga länkar.
Ok tack för klargörandet. Så låt säga att jag har en 10 guidesidor som länkar till varandra.. detta är av ett ganska minimalt värde rent länkkraftmässigt?
Flyrib är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 17:10 #10
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Citat:
Ursprungligen postat av Flyrib Visa inlägg
Ok tack för klargörandet. Så låt säga att jag har en 10 guidesidor som länkar till varandra.. detta är av ett ganska minimalt värde rent länkkraftmässigt?
Ja, det skulle jag nog vilja påstå. Speciellt om du har alla 10 sidor under samma IP och om domänerna är reggade på samma namn. (Kan bara gissa att Google värderar sådant)
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017