FAQ |
Kalender |
2018-10-20, 18:02 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har en fundering som jag inte riktigt finner svaret på genom att googla, då jag inte kan några termer kopplade till ämnet - så vet inte vad jag bör googla på
Så frågar här: Hur ser det rent juridiskt ut att ta emot pengar från en part, för att sedan göra en utbetalning till en annan part. Låt oss säga det handlar om ett affiliatenätverk. 1. Part A gör en prestation, typ säljer en cykel via en affiliatelänk på sin sajt 2. Part B får en faktura i slutet på månaden från oss för Part A:s prestation. 3. Part A får en utbetalning i slutat av månaden där på. Krävs det några särskilda tillstånd för att bedriva detta, eftersom man i princip agerar "bank" under tiden utbetalningen inte är gjord? Skiljer det sig någonting åt om det handlar om privatpersoner och inte företag? Tänker exempelvis på bostadsförmedlingen qasa som låter folk hyra ut i andra hand, sedan betalar man hyran till qasa som sedan betalar till uthyraren. Stort tack på förhand för era svar! |
|||
Svara med citat |
2018-10-21, 11:06 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, det behövs inget speciellt tillstånd för att bedriva denna typ av verksamhet sålänge det inte handlar om t.ex. finansiella tjänster eller dyl. Du får nog förklara mer specifikt om det du sa göra innan du kan få ett helt korrekt svar.
|
||
Svara med citat |
2018-10-21, 20:41 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det handlar om en tjänst där personer ska ladda upp filer som andra kan köpa, sedan ska personen som laddat upp filerna få sin del av pengarna.
Förenklat, tänk themeforest.net. Ex en fil kostar 300 kr, vi tar 20% som provision, uppladdaren får då 240 kr utbetalt i slutet på månaden. |
|||
Svara med citat |
2018-10-21, 20:50 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2018-10-22, 01:42 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Och se till att ni har koll på momsen.
|
||
Svara med citat |
2018-10-22, 18:30 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bör väl vara 25% på hela beloppet? Eller menar du det ska på ytterligare moms per del av betalningen också? Aldrig jobbat på detta vis tidigare, kanske lyser igenom
Får läsa på, men detta är vad jag har räknat med: 300kr är priset på filen ink moms. 240kr är priset på filen ex moms. 192kr är vad betalningsmottagaren får ut. 48kr är vad vi får i provision. 60kr moms. |
|||
Svara med citat |
2018-10-23, 14:08 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |