FAQ |
Kalender |
2004-06-15, 23:03 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En av vår branschs stora grossister och en av de absolut största i Europa kommer under hösten att etablera sig och sälja till konsument i Sverige har jag fått nys om.
Är det nåt jag tycker illa om så är det när grossister även agerar detaljister eftersom vi ofta inte konkurerar på lika villkor, det aktuella företaget har i alla länder dom bedriver konsumetshoppar det aktuella domännamnet typ namn.nl, namn.de, namn.com o.s.v. Att notera är att det är inte företagsnamnet som är namnet på shoppen i fråga och nu har jag självklart reggat namn.se. Jag har gjort det i ett enda syfte och det är att sälja det till dom alternativt behålla det för att det är kul, dom kommer att marknadsföra sig i Sverige under det aktuella domännamnet. Eftersom det inte har med företagsnamnet att göra så borde dom väl inte kunna vinna en atf tvist? Namnet i sig har inget med något varumärke eller nåt att göra. // Mats |
|||
Svara med citat |
2004-06-16, 00:56 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej jag skulle tro att du sitter ganska lugnt på den adressen om den inte har något med företagets namn att göra. Med lite tur så kan du nog göra dig en bra hacka på domänen.
|
||
Svara med citat |
2004-06-16, 01:10 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hehe beror ju helt på, du har ju köpt det i ond tro.
Jaja, vi får väl se ;D |
||
Svara med citat |
2004-06-16, 01:18 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
Svara med citat |
2004-06-16, 15:00 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
regga du i ditt eget eller företagets namn så finns ju möjligheten att dom bojkottar att sälja till dig i framtiden...
har ju funnits en del sånna fall tidigare att tillverkare slutar sälja till vissa butiker på grund av tvister med domännamn... |
||
Svara med citat |
2004-06-16, 15:35 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
Svara med citat |
2004-06-16, 16:50 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skulle till skillnad från de tidigare säga att så länge namnet inte är mycket generellt eller ett vanligt svenskt ord så finns det väldigt stora chanser till att du blir av med det just eftersom de har ett inarbetat varumärke/verksamhet, som du säger, förknippas med domännamnet över stora delar av Europa, förutsatt att de sköter en ATF professionellt.
Finns liknande fall där ett företag vunnit ATF kring ett domännamn trots att det inte deras företags namn funnits med i domännamnet. Ett exempel på detta är t.ex. den tvist som berör rapport.se och aktuellt.se. Ytterligare exempel som berör ämnet är då en person blev kontaktad av ett ombud pga att han användt delar av ett företags produktnamn i subdomännamnet, under en helt neutral domän, (och ombedd att omedelbart ta bort detta) för att förmedla deras produkter. Observera att detta inte var något beslut till följd av ATF. En annan anledning som gör att jag tror att du blir av med det är just för att: Citat:
Svara med citat |
2004-06-16, 20:00 | #8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Så jag tror det är bäst av dig att ändra all text till nada eller ta bort tråden helt :-) |
||
Svara med citat |
2004-06-16, 20:44 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
sant, man ska passa sig för att snacka för mycket, speciellt så här öppet inför allmänheten.
|
|||
Svara med citat |
2004-06-16, 23:58 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sant så sant.
|
||
Svara med citat |