FAQ |
Kalender |
2006-05-08, 23:29 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur mycket HTML kan man klämma in i mejlutskick?
Har testat lite och konstaterat att med alternativmejl för icke-HTML (mime: multipart/alternative) och det verkar fungera även med en hel del css. Kan man räkna med att de allra, allra flesta kommer att se ett läsligt mail om man har icke-html alternativ och inte använder css för positionering? Klarar t ex Outlook html och css lika bra(?) som IE? (samma renderingsmotor?) Vad har ni för erfarenhet? |
|||
Svara med citat |
2006-05-09, 00:04 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skickar HTML-baserade nyhetsbrev för en förening som är typ 7 sidor långa med HTML/CSS utan problem. Även ett som är nästan 11 sidor långt ... bilder hämtas externt såklart.
Outlook visar dem precis som de ser ut i IE. I och för sig går det bara till typ 300 pers men jag har aldrig fått något klagomål angående att det inte funkat eller någon som inte kan läsa det. |
|||
Svara med citat |
2006-05-09, 19:41 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet med CSS och HTML-mail är Hotmail, Gmail, Spray och så vidare.
Ofta tillåter de ej CSS i headern utan all CSS måste vara inline till elementet i fråga. Se har de även andra begränsningar tyvärr. Angående Outlook så kan du jämföra den med IE, då jag förmodar att de använder IE-objektet i Outlook utan några större begränsningar (några?). Vet dock inte riktigt vad som händer om du har gammal IE version och ny Outlook version, om det kan se annorlunda ut då.. |
||
Svara med citat |
2006-05-09, 20:10 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det där med hotmail och spray är väl nästan smällar man får ta. Man får väl hoppas att de ändå har vett att visa plainmail-versionen av mejlet... Som det är upplagt nu använder jag inte css för positionering så vad som går förlorat borde mest vara typsnittstorlek, marginaler etc. (för mastigt att lägga style="" på varje tag...) |
|||
Svara med citat |
2006-05-09, 20:50 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Min erfarenhet säger att det funkar bäst med vanliga tråkiga font-taggar. Inte snyggt, men är det viktigaste att mailet visas på så många ställen som möjligt så har man inte så mycket val. Många webbmailklienter klipper bort all css oavsett hur den är infogad.
|
||
Svara med citat |
2006-05-09, 21:48 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Känns nästan som om det vore bättre att använda css och hoppas på att mailklienter som klipper bort css:en ändå återger åtminstone rubriker (hx), stycken (p) och andra vanliga html-element så att det blir tydligt läsbart även om inte så snyggt som man önskat. (Ett litet ps till webmailutvecklare: man kan ju enkelt lägga in allt mailinnehåll i en <div id="epost"> och sedan bara prefixa varje css-regel i inkommande mail med div#epost så att den fina siduppbyggnaden inte krockar med mailets css. I synnerhet spray.se verkar vara särskilt hopplöst.) |
|||
Svara med citat |
2006-05-29, 23:36 | #7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har fått det att fungera utan några som helst klagomål från kunder. Fram tills för en månad sedan. Då var det kunder som hade @spray.se som meddelade att mailen de fick var helt blanka.
Jag har länkar in CSS:en <link rel="stylesheet" href="/styles.css">. Först hade jag den i <head>, för några år sedan klagade spray på det och då ändrade jag den till <body> och nu senaste gångerna har det inte fungerat till spray. Tips någon? >martine Jag förstod inte riktigt ditt tips, kan du utveckla? |
|||
Svara med citat |
2006-05-30, 12:37 | #8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Nu har jag fått det att funka med Spray, men då funkar det inte med Gmail...
|
|||
Svara med citat |
2006-05-30, 13:33 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
du kan skicka sa stort html mail som du vill
men om du inte vill skicka bifogade filer som ar storre en 1 mb eller 2 sa bor inte heller html mailet vara det css kan du anvanda lite olika tips och trixs for tex sa anvand style tagarna direct <code><a href ="http://wn.se" style="bla bla">wn</a> fungera i dom flest web baserade mail klienterna du kan inte anvand positionering da det inte fungerar nagot bra du bor undvika form osv.... hoppas detta hjalper lite |
||
Svara med citat |
2006-06-13, 12:39 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns en utmärkt artikel om html-mail på http://www.thinkvitamin.com/features/design/html-emails.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|