FAQ |
Kalender |
2015-09-21, 13:13 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej! Behöver lite råd. Har idag ett handelsbolag. Där det finns ett visst överskott under året. Har för avsikt att förvärva ett inkråm från ett bolag. Troligtsvis kommer det krävas en viss egen insats samt eventuellt ett litet lån. Jag vill gärna att den verksamhet som förvärvas skall ligga i ett AB. Det enklaste hade givetvis varit att starta ett nytt AB. Men samtidigt hade det ju varit bra att använda pengarna i handelsbolaget för att slippa skatta bort det överskott som finns där.
Någon som varit med om liknande situation eller har lite råd att dela med sig av så vore jag väldigt tacksam! |
||
Svara med citat |
2015-09-21, 14:33 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Rekommenderar dig att prata med en redovisningskonsult eller liknande. =)
|
|||
Svara med citat |
2015-09-21, 17:07 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
AB alla dagar =) Kanske lite jobbigt först för er att ligga ute med pengarna och behöva flytta allting, men utan tvekan värt huvudvärken.
|
||
Svara med citat |
2015-09-21, 17:50 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2015-09-22, 11:44 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det beror NÄR du fick vinsten i HB. Om det var de senaste 3-4 månaderna så kan du flytta den vinsten till AB:t så det blir i AB:t du har tjänat pengarna. Om inkomsterna är äldre så åker du på skatt.
|
|||
Svara med citat |
2015-09-22, 19:02 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vänta nu lite. Jag tror inte att ett företagsförvärv skulle vara avdragsgillt. Eller har jag fel? Och även om du köper inkråmet så blir det antagligen en investering som ska skrivas av på 5 år.
I ett handelsbolag betalar du Särskild A-skatt och du beskattas privat för detta. HB:t i sig betalar ingen bolagsskatt. |
||
Svara med citat |
2015-09-27, 08:15 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är bättre att betala skatten i AB för då är den 22%, i handelsbolag så betalar delägarna skatten så då är det en privatperson som betalar skatt, dvs extremt hög skatt.
Om handelsbolaget startar ett AB så blir det ett helägt dotterbolag och aktiekapitalet (AK) innebär att man flyttar om beloppet från bankkonto till andelar i dotterbolag i balansräkningen, så det blir ingen kostnad i handelsbolaget. Men likviditeten hamnar i Aktiebolaget och kan användas där. Se inte denna transaktion så kortsiktigt utan se den på lång sikt så ser du mer fördelar. Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-27 klockan 08:21 |
||
Svara med citat |
2015-09-28, 22:41 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-09-29, 08:20 | #9 | ||