FAQ |
Kalender |
2010-10-21, 15:06 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Igår lanserade apple facetime beta
http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8 En sökning visar att apple.com får förstaposition. Inte så konstigt egentligen då dom garanterat har många inlänkar. Men allt detta är ju bara ett par timmar sedan (runt 20) Är google verkligen så snabba numera eller får apple och andra gräddfil? |
||
Svara med citat |
2010-10-21, 15:20 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har alltid misstänkt att det finns en gräddfil, då jag tycker mig ha sett märkliga mönster tidigare, bl.a. med just Apples positioner.
Men det kanske bara är konspirationsteoretikern i en som talar... |
||
Svara med citat |
2010-10-21, 15:21 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Google är så snabba numera. De uppdaterade/bytte ut sitt bakomliggande system i somras ör att snabbare kunna uppdatera indexet utan att behöva göra enorma batchkörningar.
|
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 17:29 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Frågan om gräddfil har jag för mig diskuterades när Sverigedemokraterna.de först uppmärksammades. Det pratades då om att de politiska partierna hade monopol på förstaplatsen eftersom det var klarlagt att deras sajter är de mest relevanta för sökningen.
Nu visade det sig ju dock att Sverigedemokraterna.de övertog förstaplatsen (vilken de fortfarande innehar) från den officiella webbplatsen. Detta berodde nog mest på att SD sjabblade med ett plattformsbyte om jag minns rätt. Fortfarande finns inte SD:s startsida med för Googles förstasida, utan det är sidan om "Våra åsikter" som ligger tvåa i resultatet. Jag tror att det mycket väl kan finnas en gräddfil i den bemärkelsen att redan etablerade företag/varumärken har en förstaplats de inte kan bli av med. T.ex. New York Times. |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 18:54 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns absolut en gräddfil. Men det är inte så att bara multinationella företag med feta bankkonton får ligga i den. Utan allt är ett resultat av Googles TrustRank. En webbsida kan bli en så kallad auktoritet, där Google litar på innehållet och därför rankar det högt utan synbar förklaring (dvs utan många inlänkar).
Hastigheten som nytt innehåll indexeras med, har mer att göra med hur frekvent en webbsida uppdateras. Kommer det nytt innehåll regelbundet (som tex här på WN), så lämnar Googlebot i princip aldrig webbsidan och nytt innehåll indexeras därför inom några sekunder (japp, sekunder och inte minuter eller timmar). Vart i SERPsen det nya innehållet sedan placerar sig beror på webbsidans TrutsRank (som i fallet apple.com torde vara ganska hög). Att Apple rankar bra på en sökning på facetime beta och att det går fort, är alltså helt normalt. En annan sak som många glömmer är att även interna länkar är länkar. Länkar Apple själva till inlägget om facetime beta, så har inlägget fått en riktigt bra inlänk som väger tungt i Google. Inlägget kan alltså ranka överst, även om ingen annan länkar till det. |
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 19:36 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Blockets annonser är ibland i googles sökresultat 10 min efter publicering.
|
|||
Svara med citat |
2010-10-21, 20:19 | #7 | ||
|
|||
Administratör
|
Visst har du rätt i varför de är snabba nu. Men snabbare uppdateringar än 24 timmar har de haft länge. Innan de bytte till Collossus hade de ca 8 timmars bearbetningstid enligt deras egna intervjuer om det nya systemet, tror dock inte propageringstid var inräknad där.
2010-10-26, 17:55 | #8 | |||
|
||||
VIP
|
Jag skulle bli rätt förvånad om någon annan än just Apple.com rankade 1a på deras egen produkt.. även om produkten lanserats samma dag. Så stora sidor har bra med kraft.. och google's spindlar besöker frekvent.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|