FAQ |
Kalender |
2009-11-06, 22:23 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Sitter med en tom VPS som har Ubuntu 8.04 installerat. I kontrollpanelen finns möjlighet att installera tjänster såsom MySQL, PHP, Phpmyadmin, proftpd osv, men bara installationen. Är det bättre att gå via SSH och PuTTy och installera, för jag gissar att man måste konfigurera i princip allt där ändå? Ja, detta kan bli roligt, senast jag pysslade med detta var någon gång i början på 90-talet med MS-DOS känns det som... Någon som nyss mixtrat med detta och vill hjälpa till lite? |
||
Svara med citat |
2009-11-07, 01:05 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Vill du lära dig mer ska du verkligen försöka göra allt själv via kommandotolken.
Via kontrollpanelen kommer du nog känna att du tappar kontrollen lite. Om du googlar varje applikation du vill ha installerat hittar du troligtvis bra guider. Annars så får du bara specifiera lite mer var du kör fast så ser vi om vi kan hjälpa till. Moderator: Tråden kanske dock borde flyttas till "Serversidans teknologier" |
|||
Svara med citat |
2009-11-07, 01:17 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kul olsserik, jag hjälper gärna till, ubuntu är trots allt väldigt lik debian som jag själv kör på 30 servrar.
|
|||
Svara med citat |
2009-11-07, 10:47 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Ja, ursäkta, jag såg att jag postat i fel forum. Vi får väl se hur det kommer gå, jag är ingen server-geek direkt, kommer kanske aldrig bli heller. Har googlat lite och undrar om LAMP är bra trycka på servern? Vi hörs! |
||
Svara med citat |
2009-11-07, 12:12 | #5 | |||
|
||||
|
||||
Svara med citat |
2009-11-08, 20:40 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du skaffar en VPS och vet inte vad du ska göra med den? Ungefär som att posta ett inlägg på automobil att du köpt en bil och inte vet vad du ska göra med den...
|
||
Svara med citat |
2009-11-09, 07:16 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Samma sak som bil, inte fan lär du sej köra bil utan att sitta bakom ratten i en. |
|||
Svara med citat |
2009-11-09, 22:44 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag håller med dig Crazzy, lite dålig jämförelse där studiox, säger du så till dina egna potentiella kunder också? On Topic: Tänkte jag skulle börja med att lägga upp Proftpd. Det gick sådär. Eller rättare sagt, det ligger på VPS:en nu, men eftersom jag inte mixtrat med Linux och SSH förr så är jag grym osäker på hur och vart jag ska skapa kontona för FTP och hur styrs egentligen olika konton till olika mappar på servern? |
||
Svara med citat |
2009-11-09, 23:15 | #9 | ||
|
|||
|
Nu har jag inte arbetat så mycket med just Pro-FTPd, men den
använder väl den lokala användardatabasen? I så fall skapar du användare med useradd. Användarna borde väl ramla in i sin hemkatalog, default. |
||
Svara med citat |
2009-11-10, 02:11 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Pureftpd och denna tutorial: http://www.howtoforge.com/virtual-ho...n-debian-lenny
Var iaf så jag gjorde för att sätta upp ftpkonton. Då behöver dem inte ha ett shellkonto heller, säkrare så. Sen kan du ju alltid roa dej med att sätta upp en mailserver. När man väl får tummen ur samt har en bra tutorial så är det inte så extremt svårt som det verkar. http://workaround.org/articles/ispmail-etch/ <-- Finfin tutorial, funkar för lenny också Och ett allmänt tips: Ge fan inte shellaccess till en enda jävel. Jag har gjort det misstaget en gång. Letar du på rätt ställen finns en dbdump från min ena server. Numera har jag en enda user och det är jag själv. Den enda jag kan tänka mej att ge access är min colo-leverantör ifall dem ska göra något åt mej på servern. Finns hur mycket som helst du kan göra, fundera ut vad du exakt vill få ut av din vps så är det bara att hitta guider sen. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|