FAQ |
Kalender |
2010-07-09, 17:57 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag menar, det är inte ofta som man kan tjäna pengar direkt på en domän och när folk börjar betala miljontals kronor för ett domännamn börjar man undra. Kommer deras intäkter verkligen öka med motsvarande eller förblir det en förlustaffär?
|
||
Svara med citat |
2010-07-09, 18:05 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om du köper ett domännamn och inte bygger något på den så är det svårt att nå lönsamhet.
Med rätt domän och rätt tjänst kan man få tillbaka pengarna ganska snabbt. Köper du en domän snorbilligt som är bra och någon annan vill bygga på den och betala dyrt... ja då har du gjort en bra affär. Många köper och säljer just pga detta. |
||
Svara med citat |
2010-07-10, 17:23 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, alla domäner har ett värde på 1.2 miljoner, det är vetenskapligt bevisat.
|
||
Svara med citat |
2010-07-21, 00:16 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bero på det domänen, en del domäner ger trafik med automatik. Men idag är det svårt att få loss bra domäner..
|
||
Svara med citat |
2010-07-24, 01:32 | #5 | ||
|
|||
|
Juridiskt sätt kan du inte sälja en domän, då du inte äger den. Utan hyr, så enda du gör är överlåta nyttjanderätten till en summa.
Så nej så i grunden har den inte ett värde. |
||
Svara med citat |
2010-07-27, 16:07 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Även hyresrätter har ett värde. Bättre läge = högre värde. Spelat monopol någon gång? Vad är monopol utan gator? Vad vore internet utan domäner?
Jag tror att domäner i många fall fortfarande är undervärderade. I varje fall för bra allmänna beskrivande ord. |
|||
Svara med citat |
2010-08-08, 11:31 | #7 | ||
|
|||
|
Jag har sålt domäner som inte har haft någon trafik, men det var tidigt 2000 tal. Då man fick jobba för att få loss bra domäner.
Sålde en domän runt 2000 som jag fick en bra slant för, men det var under värsta dotcom hypen. Idag är det svårare, eftersom russinerna är redan plockade. Men personligen har jag aldrig haft intresse av spekulera i domäner, har jag skaffat en domän, så har jag gjort det för jag är intresserad av ett ämne. |
||
Svara med citat |
2010-08-08, 11:32 | #8 | ||
|
|||
|
Oja! En 1a handskontrakt på Söder kostar ca 100.000:-
|
||
Svara med citat |
2010-08-08, 14:55 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, om du vill erbjuda en tjänst på internet har det definitivt ett mervärde att ha en bra domän jämfört med en dålig, då det både ger mer typeins, rankar bättre i sökmotorer, ger högre klickfrekvens i sökmotorerna, är lättare att komma ihåg, ger mer trovärdighet, är lättare att skapa ett varumärke kring och även har ett högre värde på andrahandsmarknaden.
Sedan kan man alltid diskutera vad som är en bra domän, men korta generiska domäner som är relevanta för den typ av tjänst man vill erbjuda och en tld relevant för den marknaden man vill nå, uppfyller alla ovan nämnda fördelar. Men även lite vitsiga domäner t.ex. www.internytt.se kan ha ett mervärde för en nyhetstjänst på eller om internet då de är lätta att komma ihåg eftersom de ger en tankeställare. Domänmarknaden har ju inte utan anledning kallats "virtual real estate" Men kan väl snarare jämföras med bostadsrätt än hyresrätt om man jämför med real estate marknaden i Sverige eftersom man utan lagliga hinder kan sälja innehavanderätten till en domän vidare. Senast redigerad av jake den 2010-08-08 klockan 14:57 |
||
Svara med citat |
2010-08-08, 17:51 | #10 | |||
|
||||
|
Kanske det här inlägget kan se's som relevant "on-topic"?
http://www.internetdagarna.se/track/...ard-egentligen //Peter |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|