Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vikten av domännamnet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-29, 12:22 #1
trxs avatar
trx trx är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 27
trx trx är inte uppkopplad
Nykomling
trxs avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 27
Standard Vikten av domännamnet?

Jag har lite projekt i tankarna och har nu kommit fram till att regga mina domäner. Problemet är bara vad tusan jag ska ha för domännamn.

Termen som ämnet handlar om har 2.240.000 sökningar i månaden, och jag vill såklart ha ett så passande domännamn som möjligt. Låt oss säga att söktermen är 'house'. Spelar det då någon roll om jag lägger till -central, -zone, -info i domänen så det blir housezone.com, housecentral.com osv? Spelar det vidare någon roll om man byter ut ordet two till siffran 2 i domännamnet? Söktermen är såklart redan upptagen, likaså de mest attraktiva sökorden efter termen. De som är aktuella är dessa:

xzone.com
xcentral.com
xportal.com
xinformation.com

Vilket skulle ni ha valt? Fler förslag?

Jag tänkte satsa på .com domäner, skulle det göra någon skillnad att använda .nu eller .se? Jag satsar på internationella besökare då projektet kommer att vara helt på engelska, är .com att föredra då?

Tacksam för svar.

Senast redigerad av trx den 2010-12-29 klockan 12:26
trx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 12:31 #2
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Om du riktar dig mot engelsktalande hade jag valt en .com adress då den är lättare att komma ihåg för de som talar engelska. Ett mer naturligt val.

Eftersom de flesta namnen med nyckelord är upptagna för dig hade jag valt det som är kortast och lättast att komma ihåg men ändå påminner något om sidans inriktning.

Kanske hade jag komplementerat det med några extra domäner med nyckelord i namnet som presenterar nyttig information i ämnet för att sedan länka dessa till din "huvudsajt". På så sätt bygger du upp ett mindre nätverk och kan lättare fånga besökare från sökmotorer med hjälp av nyckelordsdomänerna.

Viktigt att säga är att du inte skall spamma sökmaskinerna utan skapa nyttiga sajter inom varje "sökordsnisch". Sajterna skall var för sig tillföra något vettigt även om du sedan också kan använda dom för att marknadsföra din huvudsajt.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 13:27 #3
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Hade nog satsat på xzone.com eller xcentral.com. Portal låter lite 'gammalmodigt' och information låter mer spammigt, och inte så specifikt eller kommersiellt.

Att ha ett kort domännamn är ofta en stor fördel i många olika situationer, t. ex sponsrade länkar och för att det är lättare att visa hela adressen för undersidor (kan ge högre ctr i sökresultaten).

Du bör också fundera på att verkligen köpa ett lite 'bättre' namn. Ofta kan du få ett sådant för kanske 300-1000 usd. Har du ett seriöst projekt så kan det snabbt betalas igen.. Kan med andra ord vara värt att kolla MissDomain, Sedo etc.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 21:36 #4
trxs avatar
trx trx är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 27
trx trx är inte uppkopplad
Nykomling
trxs avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 27
Tack för era svar!

@billion, yes, det var min tanke och kommer bli mitt nästa steg efter jag fixat huvuddomänen och kommit igång. Håller med dig och tänker köra på en .com-domän.

@Maccke, Ju mer jag tänker på det desto mer håller jag med dig. Portal känns lite tidigt 2000-tal på nåt sätt. Jag gillar "central" mest och sammanfattar lite min idé. Att ha ett kort domännamn blir svårt tyvärr då sökordet är 11 bokstäver, och sedan "central". Jag har redan kikat på sedo och missdomain men domänerna finns antingen inte listade där, eller är svindyra. Det fanns ett par andra med sökordet men med knepiga domäner jag inte vill ha.


Jag får helt enkelt köra på xcentral.com och satsa på undersiter och kvalité och lite vanlig hederlig marknadsföring.
trx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 22:04 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Håller med billion om att .com helt klart är det bästa för en internationell marknad, absolut inte .se eller .nu. Ett alternativ är att använda .net som funkar bra internationellt, särskilt på sökmotorerna.

Ur SEO-synpunkt så är domännamnet viktigt, men absolut inte allt. Tänk även över hur bra domännamnet är för återkommande besökare som knappar in den i adressfältet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017