FAQ |
Kalender |
2012-03-16, 05:28 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Genom round robin kan jag sprida ut besökare på flera servrar, finns det något alternativ så jag kan tilldela den server som svarar snabbast eller är närmast till besökaren?
Tänkte fixa en server i Asien och därför vill jag att de besökare där borta ska tilldelas den server och inte skickas hela vägen till en server i Sverige. Vet att det självklart är möjligt om man nu har en egen DNS server, men just nu används Loopia DNS. |
||
Svara med citat |
2012-03-16, 10:58 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför inte sluta använda loopias dns server då?
http://www.webhostingskills.com/arti...closest_server |
|||
Svara med citat |
2012-03-16, 12:06 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
DNSMadeEasy och en mängd andra leverantörer erbjuder det.
Den svarar med olika A-records beroende på plats. Loopia/Binero/dylika stödjer det inte afaik. |
|||
Svara med citat |
2012-03-16, 13:47 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kolla här https://code.google.com/p/bind-geoip/
Vet att flera större DNS-leverantörer implementerar detta också |
|||
Svara med citat |
2012-03-16, 21:19 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som han skrev;
"Vet att det självklart är möjligt om man nu har en egen DNS server, men just nu används Loopia DNS. " Jag tolkar det som att han letar efter en managed-dns tjänst som erbjuder det. Både PowerDNS (Vilket jag starkt rekommenderar över bind) och bind stödjer det med ganska enkla medel, men tror inte det var det TS var ute efter. |
|||
Svara med citat |
2012-03-17, 06:12 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för era svar!
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Kurdix den 2012-03-17 klockan 06:23 |
|||
Svara med citat |
2012-03-17, 06:31 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kunde inte redigera mitt inlägg ovan.
Den sista raden i mitt inlägg ska ersättas med: Global Traffic Director finns bara för deras dyraste konto, $125 i månaden är lite pricey, $45 per domän som har tjänsten (en ingår). Nästan som att man tjänar på att köra igång egen DNS server. Får leta vidare och se om någon annan erbjuder något liknande till bättre pris. $125 $45 * 4 (totalt 5 domäner varav en ingår) ------- 2135 kr (ca 7sek / 1usd) /månaden Går att fixa upp flera bra DNS servrar till den kostnaden. Senast redigerad av Kurdix den 2012-03-17 klockan 06:33 |
||
Svara med citat |
2012-03-17, 12:58 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Crap, det var inte alls billigt.
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=857871 hittade jag med lite googlande, nämns ett par levarantörer där. Jag håller själv på att starta managed dns-tjänst, dock utan geo-dns stöd, annars hade jag gärna hjälpt till... |
|||
Svara med citat |
2012-03-21, 00:52 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv kör jag inte loopia.
Men kolla på Slav DNS Extra DNS typ ex ns1.loopia.se ns2.loopia.se ns.dns.com där du har ns.dns.com från en annan part, frågan är om loopia stöder zon överförning till deras DNSer. |
||
Svara med citat |
2012-03-21, 00:55 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
smsnetwork: Det var inte ens i närheten av det som efterfrågades.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|