FAQ |
Kalender |
2009-06-08, 21:10 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
Har fått in lite pengar på mitt företatgskonto i min enskilda firma och hade tänkt skicka över en del till ett annat konto. Innebär det några problem, och vad bör man tänka på? |
||
Svara med citat |
2009-06-08, 21:21 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det beror väl vilket konto dom ska skicka dom till.
Ska dom vara kvar i företaget eller ska du ta ut det som eget uttag? |
|||
Svara med citat |
2009-06-08, 21:33 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Blir väl mer som ett eget uttag.
|
||
Svara med citat |
2009-06-08, 21:42 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Då ska det bokföras som ett eget uttag.
Du måste också tänka på att ungefär lika mycket som du stoppar i fickan vill skatteverket ha. |
|||
Svara med citat |
2009-06-08, 21:42 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Bokför det bara som eget uttag, inga problem med det. Se bara till att det finns tillräckligt kvar så du kan betala skatt. Skatt betalar man på vinst inte på uttag.
|
||
Svara med citat |
2009-06-08, 21:52 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det jag menade med det jag skrev var att se till att lägga undan lika mycket som du tar ut så att du inte handlar upp pengarna. Dina uttag räknas med i din vinst och är inget uttgift i företaget. |
|||
Svara med citat |
2009-06-08, 22:54 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänk på att även inbetalning till skattekontot (från företagskontot) ska bokföras som eget uttag.
|
||
Svara med citat |
2009-06-09, 13:39 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och min kompis har varsen enskild firma. Annonspengarna för vår hemsida kommer in i min kompis företag. Låt säga att det kommer in 10 000 kr.
Då ska jag fakturera honom 5 000 kr, då vi ska dela vinsten lika. Vad ska benämningen på fakturan vara för detta (lämplig)? |
||
Svara med citat |
2009-06-09, 14:53 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Internetbaserad tjänst, eller konsultarvode typ
|
||
Svara med citat |
2009-06-09, 20:30 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eller "annonsutrymme" kanske.
Ett "eget uttag" påverkar bara balansen och inte resultatet. Du kan ta ut alla företagets pengar och ha dem på ditt personkonto, men när det är dags att betala skatt kan det vara bra att du klarar av att betala skatten - men det har ju inget med redovinsingen att göra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|