Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adsense - processen för att komma igång

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-05, 09:24 #1
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Standard Adsense - processen för att komma igång

Wow. Det gick skitmsidigt, kontot registrerade jag för två månader sedan, drygt, inga problem, intäkter fick jag, om än blygsamma, men ändå...

Jag matade in uppgifter om företaget, inklusive momsregistreringsuppgifter, bankkonton med mera.

Sedan helt plötsligt, idag, när det börjar på att bli dags för utbetalning, så står det att betalningen är spärrad tillfälligt och att åtgärd krävs.

Konstigt tyckte jag, men följande ville de ha:

1. Intyg att jag inte var verksam i detta företag i USA eller att jag köpte någonting från USA för denna verksamhet (den sista delen är lite udda kan man tycka, t.ex. räknas tydligen en inhyrd server i USA, vilket iofs aldrig skulle inträffa i mitt fall). Ok, gick snabbt.

2. Angivande av betalningssätt (ja, jag hade redan gjort det, men tydligen behövdes det igen).

3. Angivande av pinkod. Den skickade de till mig igår. Pinkod POSTAS ut till av mig angiven adress. Jävligt underligt att de inte orkade göra det för en månad sedan. Tid för ankomst cirka 2 veckor.

Så, snabbt och effektivt har Google skjutit upp utbetalningen med en månad. Är det bara jag som tycker detta förfarande är udda? Allt var grönt fram tills det var dags för utbetalning då blev det tvärstopp. Känns som de vill suga på mina små slantar i ytterligare en månad (om inga nya villkor dyker upp som inte fanns med från början).

Är detta något nytt eller har det alltid gått till på detta vis?

Irriterande.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 09:45 #2
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Jag fick en pinkod postad till mig för drygt ett år sedan, så det har pågått ett tag.
Första koden jag beställde dök aldrig upp, så jag fick beställa en ny efter att jag väntat en månad.
Men efter det har det inte varit nåt "tjaffs".
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 12:45 #3
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
De kanske inte vill betala porto innan de har märkt att kontot får inkomster?

Jag vet inte om det fortfarande är så, men för mig betalade de även ut ett mindre belopp (ett par kronor och ett antal ören), och sedan skulle jag skriva in exakt hur mycket jag fått för att verifiera att betalning till angivet konto fungerade.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 17:12 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Helt normalt förfarande, så där gick det till för mig också.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 17:38 #5
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Jag vet inte om det fortfarande är så, men för mig betalade de även ut ett mindre belopp (ett par kronor och ett antal ören), och sedan skulle jag skriva in exakt hur mycket jag fått för att verifiera att betalning till angivet konto fungerade.
Så där var det för mig med. Jag tror jag skapade mitt konto 2005...

*kollar*

Nej, domänen var registrerad 2003.

Jag har ett stiligt brev på mitt skrivbord med noteringen "Viktigt meddelande till Google AdSense-publicister" med 500 SEK som tydligen har gått ut...

Brevet i sig är prydligt, men det där med SEK känns inte helt seriöst. I Sverige använder vi normalt sett svenska kronor, såvida inget annat anges. Har man inte koll på det så... är det nog rätt mycket annat som saknas... och ungefär där tar mitt engagemang slut.

Nu ser jag förresten att det finns lite AdWords-pengar ackumulerade hos Binero som man kan använda... Där är det kronor så det ser kanske ljusare ut!

Kommer tid kommer råd!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 18:52 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Brevet i sig är prydligt, men det där med SEK känns inte helt seriöst. I Sverige använder vi normalt sett svenska kronor, såvida inget annat anges. Har man inte koll på det så... är det nog rätt mycket annat som saknas... och ungefär där tar mitt engagemang slut.
SEK är ju valutakoden för svenska kronor, så jag ser inget fel i att det står SEK. Det är ju bra att det är tydligt vilken valuta det är, speciellt när det gäller ett internationellt företag. Om det är så att det står i en informell text kan jag dock hålla med om att det kanske skulle se bättre ut att skriva "kr" eller "kronor".

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Nu ser jag förresten att det finns lite AdWords-pengar ackumulerade hos Binero som man kan använda... Där är det kronor så det ser kanske ljusare ut!
Jag har också en AdWords-kupong hos Binero, men det har man väl ingen nytta av när man redan har ett AdWords-konto? Själv hade jag bara en 250 kr-kupong när jag började med AdWords. :/
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 21:49 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Nu var det ju Adsense och inte Adwords jag pratade om.

Ok, så förfarandet är normalt utifrån vad jag förstått här, även om jag tycker det är underligt att inget av detta framgår när man skapar kontot två månader tidigare.

Helt riktigt så har de också meddelat att de skall skicka en mindre summa som jag måste meddela dem via deras sajt.

De verkar ju mer än lovligt paranoida och omständiga. Rimligen borde allt vara klart när jag lämnat kontonummer och VAT-nummer, men inte med Google. Suck.

Jaja, man får väl bita i det sura äpplet och vänta en månad eller två till då.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 23:44 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Just det där med att de först för över ett litet belopp är väl rätt tryggt för publicisten också. Då får man ju bekräftat att överföringen fungerar innan en större överföring görs.

Nu kommer jag inte ihåg exakt när/hur/vad Google gav för information, men jag upplevde aldrig något av stegen som en överraskning.

Man kan dock tycka att det ska ske tillräckligt snabbt för att ordinarie utbetalning inte ska bli fördröjd. För min del gjorde det ingen skillnad eftersom jag ändå inte hade kommit upp i 100 USD då.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 08:04 #9
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag fick såna postcheckar i början. Jag vill minnas att de kostade 150:- att lösa in på Swedbank...

Google är inte känt för att vara ett smidigt företag och ta hand om sina kunder. Uppenbarligen hade dom inte tänkt att ändra sig på den punkten!

I Sverige använder vi kronor. Ett företag som inte har koll på valutan undviker jag att göra affärer med. Ett svenskt brev, svensk copy, svensk valuta. Hur svårt kan det va? Vill Google göra affärer i Sverige får dom väl ha koll på vilken valuta vi använder. Eller välja en reklambyrå som har stake nog att skriva rätt valuta! :-)

Binero AdWords är 2 x 500:-.

***
"Det är ju bra att det är tydligt vilken valuta det är, speciellt när det gäller ett internationellt företag."

Varså god! Du tror inte Apple är ett internationellt företag? Eller Volvo? Det var kanske det dummaste inlägget jag har läst på bra länge... Världen vimlar av internationella företag som har koll på valutan. Tänk varuhus som Media Markt, Lidl, ... nämn fler företag med internationella ambitioner som inte har koll på valutan?

Senast redigerad av MrBob den 2009-11-06 klockan 08:09
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 08:58 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Google är inte känt för att vara ett smidigt företag och ta hand om sina kunder. Uppenbarligen hade dom inte tänkt att ändra sig på den punkten!

I Sverige använder vi kronor. Ett företag som inte har koll på valutan undviker jag att göra affärer med. Ett svenskt brev, svensk copy, svensk valuta. Hur svårt kan det va? Vill Google göra affärer i Sverige får dom väl ha koll på vilken valuta vi använder. Eller välja en reklambyrå som har stake nog att skriva rätt valuta! :-)
SEK är väl den svenka valutan? Det finns ju norska och danska kronor (KR) också? Gör man utbetalningar i princip i all världens länder så är det väl inget konstigt med att använda de internationella valutabeteckningarna?
Det är ju ungefär som att jämföra med dollar. Det finnas ett flertal länder som har olika dollar tecknet $$$$$$ för sin valuta. T.ex. Argentinska pesos, Hong kong dollar, Singapore dollar, kanada dollar osv.

Om man får en check som det står 100 USD och inte $100, så skulle man gnälla på det? Om jag väntar på en check på 100 amerikanska dollar från Hong Kong, så skulle i alla fall inte jag vilja att det endast stod $100 på den.....föredrar nog USD i det fallet.
Annars är risken att man går från banken med endast 12 USD i handen....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017