Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värde på webbsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-17, 20:00 #1
Golfer Golfer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Standard Värde på webbsida?

Hej

Vet att detta inte är enkelt att svara på men jag måste höra mig för lite då jag har en potentiell köpare som vill köpa in sig på min webbsida. Finns direkt inga inkomster att prata om idag men den har potential att dra in minst ca 2.000 kr om dagen på annonser. Men detta är bara spekulationer i dagsläget.

Min fråga är helt enkelt vad min webbsida kan vara värd?

Funnits i snart 14 månader. Har runt 100.000 besökare över 200.000 sidvisningar om dagen. Sidan finns inom blogg världen.

Tacksam om jag kunde få fram en liten fingervisning bara

Ha en bra kväll.

Mvh
Johnny
Golfer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 20:46 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Flitig postare

http://www.urlappraisal.net/

Kanske inte ger hela svaret, men det kan ju ge lite idéer...
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 20:50 #3
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Golfer Visa inlägg
Finns direkt inga inkomster att prata om idag men den har potential att dra in minst ca 2.000 kr om dagen på annonser.

Har runt 100.000 besökare över 200.000 sidvisningar om dagen.
200.000 sidvisningar om dagen och inga inkomster? Jag förstår inte hur det går till
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 20:56 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Kör direkt annonsering så kan du säkert sälja för mer.
Men de är inte alltid visningar som är intressant, de beror på hur du säljer in din "produkt".

Men lägger du in adsense bör du kunna tjäna en bra hacka på bara de, 100k besök om dagen och om du har en CTR på 1-5%, om vi räknar lågt på 1%, dvs 1000 klick bör då kunna generera alla fall 1000kr om vi antar att annonserna är väldigt dåligt betalande, men säger vi 5% CTR och annonserna betalar 3kr per klick så är de 15k om dagen, X 30, = 450 tuss i mån. Detta är luddigt räknat och med mycket antaganden.

Men allt beror på vilken sida du har med vilket innehåll, har du en bild hosting tjänst, dvs folk kan ladda upp bilder och delar så kan du räkna med låg CTR, då de är där för att se bilden och sen troligen stänger de rutan bara.

Senast redigerad av BarateaU den 2011-03-17 klockan 21:03
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 16:08 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg

Hmm. Jag tror inte så mycket på dessa värderingar men tack för tipset. Sajten var ju värd en hel del

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
200.000 sidvisningar om dagen och inga inkomster? Jag förstår inte hur det går till
Jag vet

Har nu tagit en kille till hjälp som för övrigt är medlem här på WN. Förhoppningsvis så ska den börja generera lite pengar framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Kör direkt annonsering så kan du säkert sälja för mer.
Men de är inte alltid visningar som är intressant, de beror på hur du säljer in din "produkt".

Men lägger du in adsense bör du kunna tjäna en bra hacka på bara de, 100k besök om dagen och om du har en CTR på 1-5%, om vi räknar lågt på 1%, dvs 1000 klick bör då kunna generera alla fall 1000kr om vi antar att annonserna är väldigt dåligt betalande, men säger vi 5% CTR och annonserna betalar 3kr per klick så är de 15k om dagen, X 30, = 450 tuss i mån. Detta är luddigt räknat och med mycket antaganden.

Men allt beror på vilken sida du har med vilket innehåll, har du en bild hosting tjänst, dvs folk kan ladda upp bilder och delar så kan du räkna med låg CTR, då de är där för att se bilden och sen troligen stänger de rutan bara.
Låter ju lysande, även om det är högt räknat
Oläst 2011-03-22, 21:58 #6
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Citat:

Intressant... men jag undrar hur de egentligen kommer fram till en summa. Känns lite som taget ur luften då uppgifterna om en webbsida egentligen inte säger så mycket.
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 22:03 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av magiana Visa inlägg
Intressant... men jag undrar hur de egentligen kommer fram till en summa. Känns lite som taget ur luften då uppgifterna om en webbsida egentligen inte säger så mycket.
Vi kanske glider från ämnet, men min gissning till vad de gör är att de tittarpå alexa hur många besökare man har(enligt dem). Sedan tittar de på vilka nyckelord som skulle kunna matchas med annonser. Sedan tittar de på vilken click through dessa annonser brukar ha, och vad de brukar betala.

En annan sak som de brukar värdera är kostnaden för att bygga upp inlänkar.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 22:30 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Vi kanske glider från ämnet, men min gissning till vad de gör är att de tittarpå alexa hur många besökare man har(enligt dem). Sedan tittar de på vilka nyckelord som skulle kunna matchas med annonser. Sedan tittar de på vilken click through dessa annonser brukar ha, och vad de brukar betala.

En annan sak som de brukar värdera är kostnaden för att bygga upp inlänkar.
Ja, som Osueco säger så glider vi bort ifrån ämnet lite

Men som jag förstod så är det väldigt svårt att värdera vad en webbsida egentligen är värd. Kommer att undersöka lite till innan jag tar ett beslut och så får vi se vad intressenten tycker om detta förstås.
Oläst 2011-03-22, 23:37 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Vi kanske glider från ämnet, men min gissning till vad de gör är att de tittarpå alexa hur många besökare man har(enligt dem).
Min alexaranking säger inte ett smack om hur många besökare jag har i genomsnitt eftersom både besökarantal och ranking varierar kraftigt under året. Under högsäsong har jag ca 7 ggr fler besökare än under lågsäsong. Sådant har de kanske inte med i beräkningen?

Ett värde på en sajt borde väl mer värderas på t.ex. nuvarande inkomst, antal sidvisningar per år m.m. ?
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 23:41 #10
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av magiana Visa inlägg
Min alexaranking säger inte ett smack om hur många besökare jag har i genomsnitt eftersom både besökarantal och ranking varierar kraftigt under året. Under högsäsong har jag ca 7 ggr fler besökare än under lågsäsong. Sådant har de kanske inte med i beräkningen?

Ett värde på en sajt borde väl mer värderas på t.ex. nuvarande inkomst, antal sidvisningar per år m.m. ?
Automatiserade verktyg för värdering är inget att lägga någon vikt vid. Det ska mest ses som en "kul grej" än något annat. Självklart har de inte med sådant i beräkningarna. Då kan de inte vara automatiserade...
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017