FAQ |
Kalender |
2009-05-19, 17:30 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag är på jakt efter ett script som fungerar som en dropdown, fast istället för en meny eller liknande vill jag droppa en ruta som går bra att koda i. Lite som en whitebox, fast på samma yta som den klickbara dropdownlänken. Jag tänker mig 2 länkar LÄNK 1 LÄNK 2 när jag trycker på länk ett ska resultatet bli: LÄNK 1 | En ruta att skriva | vad som helst i | eller placera bilder | HTML helt enkelt ---------------------------- LÄNK 2 Den ska helst slide:a lite fade:ande. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag har tittat runt och hittat liknande javascript och tror att det borde finnas ett javascript för detta ändamål. Har någon stött på det? Är ingen haj på flash så undviker helst det! Tack på förhand! |
||
Svara med citat |
2009-05-19, 19:11 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
jquery är ett javascript-bibliotek som är lätt att hantera så kolla in dokumentationen där. Det ser inte ut att vara några problem att göra det du är ute efter.
man får ändra lite men lite i denna stilen är det Kod:
$(document).ready(function(){ $("ul li a").click(function(){ $(this).after("<div/>").siblings("div").hide().html("hej").slideDown(500); }); }); |
||
Svara med citat |
2009-05-19, 19:48 | #3 | ||
|
|||
|
Kod:
$(document).ready(function(){ var i=0; $("ul li div").hide(); $("ul li a").click(function(){ var t_his = $(this); if (i==0){ t_his.siblings("div").slideDown(300); i=1; }else{ $("ul li div:visible").slideUp(300,function(){ t_his.siblings("div").slideDown(300); }); } }); }); Det baserar sig på följande markup Kod:
<ul> <li><a href="#">länk1</a><div>Donec ornare ante semper nisl sollicitudin vulputate. Proin lobortis elementum arcu. Vestibulum porta neque.</div></li> <li><a href="#">länk2</a><div>Integer ut sem. Sed felis erat, egestas a, venenatis ac, posuere eget, lectus. </div></li> </ul> |
||
Svara med citat |
2009-05-20, 14:02 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack så jättemycket för svaret. Hur kan jag styra länkarna på annat sätt än med li/ul?
|
||
Svara med citat |
2009-05-20, 17:56 | #5 | ||
|
|||
|
vad vill du ha då?
Citat:
Citat:
|