FAQ |
Kalender |
2005-05-10, 09:18 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här var det mycket snack om för några år sedan, och det skrevs hur man skulle göra för att få se vad myndigheterna sparade om en själv. Nu tänkte jag kolla mer om detta, men har väldigt svårt att hitta någon bra information! Tycker jag söker på alla vettiga ord som utdrag, integritet, personliga uppgifter, myndighetsregister osv osv.
Nån som vet någon sida som beskriver det här på ett bra sätt? Eller har dom tagit bort möjligheten att begära utdrag? Mer specifikt, hur öppna är polisens register om man vill veta vad de har om en själv? Misstänker att någon gör anmälningar mot mig på ren djävelskap, och undrar om man då hamnar i något register även om det aldrig blir tal om någon utredning eller åtal. |
||
Svara med citat |
2005-05-10, 10:28 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns väl 2 alternativ: endera så går du till varje myndighet för sig och säger/skriver att du vill ha ett utdrag, eller så använder du dig av dessa företag som tar betalt men gör förfrågan åt dig mot samtliga berörda myndigheter. (och nej, kommer ej ihåg vad detta företag heter).
Själv tyckte jag det var roligt att läsa utdraget från mönstringen, mycket konstigheter där... =) |
|||
Svara med citat |
2005-05-10, 11:01 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
en anmälan måste gå till åtal för att hamna i det offentliga registret.. alla anmälningar lagras dock i polisens egna register
|
||
Svara med citat |
2005-05-10, 11:08 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-05-10, 11:27 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ja det ska du kunna
|
||
Svara med citat |
2005-05-10, 15:03 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag mailade rikspolisstyrelsens info-mail en gång i tiden och fick ett word-brev tillbaka där det stod att man kan begära utdrag på sig själv och att det inte fanns något att läsa om mig i deras register.
|
|||
Svara med citat |
2005-05-10, 17:11 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan fylla i blankett RPS 442.2 05-02 och skicka till Kiruna. Blanketten ifråga
Då får du inom ett par dagar ett kuvert tillbaka med utdrag ur bland annat belastningsregistret, misstankeregistret, ordningsbotsystemet, strafförelägganden och efterlysta fordon. Observera att detta dokument inte skall användas vid registerutdrag till arbetsgivare/dagis/skola etc, det är en annan typ av blankett för det. Detta är för "personligt bruk". Dock finns det vissa register hos polisen som normalt inte ingår i detta utdraget, däribland ASP, KUR och CBS. Där kan det finnas vissa uppgifter om dig som polisen gärna inte delar med sig av... ;) Att polisen har uppgifter om en person innebär inte automatiskt att polisen berättar om vilka exakta uppgifter det är. Det kan bli fråga om sekretessprövning. Här är till exempel mer information om ASP. Här är information om hur du begär ut uppgifter från SÄPO: http://www.sakerhetspolisen.se/Hogerartikl...terocharkiv.htm Information från Göteborgs Stad om hur du går tillväga att begära ut registerutdrag från kommunala verksamheter: http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg.ns...ag?OpenDocument Där fick du lite att läsá vidare om.... |
||
Svara med citat |
2005-05-11, 17:39 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lite kul är det med förkortningen ASP då det också är märket på de expanderbara batonger som polisen använder.
"Allmänna SpaningsRegisteret" = batongen.... :P |
|||
Svara med citat |
2005-05-11, 23:33 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla som har ett personregister måste lämna ut uppgifter från det om den som frågor finns registerad i registret.
En skydighet som även WN har, men andra ord. |
||
Svara med citat |
2005-05-25, 14:44 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hade jag sett dessa anmälningar i utdraget om de inte dragits tillbaka, tror ni? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|