FAQ |
Kalender |
2006-07-20, 17:02 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Jag vill lära mig lite mer om php och mysql. Därför tänkte jag att det vore utmärkt att köpa en bok om ämnet. Jag vill inte ha en grundläggande bok utan snarare en avancerad med hög inlärningskurva. Har ni några goda råd? Det kanske till och med finns en hemsida som är minst lika bra som man kan skriva ut och läsa i hängmattan. (säg inte php.net) Tack på förhand! |
||
Svara med citat |
2006-07-20, 17:31 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När det gäller MySQL skulle jag rekommendera http://highperformancemysql.com/ . Den är ioförsig några år gammal men jag lärde mig grymt mycket av den.
|
||
Svara med citat |
2006-07-20, 17:38 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Advanced PHP Programming - George Schlossnagle
ISBN: 0672325616 Lite gammal men fortfarande oväntat aktuell. Tar upp mycket runt omkring PHP likaså. Lärde mig mycket av denna bok. |
||
Svara med citat |
2006-07-20, 17:41 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag läste första inlägget och tänkte då ta och kolla vad exakt det var två böcker som jag tänkte rekomendera hette... och nu när jag kom tillbaka så var dom redan rekomenderade!
Både High Performance MySQL och Advanced PHP Programming rekomenderas alltså även av mig. |
||
Svara med citat |
2006-07-20, 18:29 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack så mycket!
|
||
Svara med citat |
2006-07-20, 21:14 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-07-20, 23:58 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
En ganska omfattande bok jag själv tycker är bra är "PHP and MySQL Web Development" av Luke Welling och Laura Thomson.
|
||
Svara med citat |
2006-07-21, 02:09 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Rekommenderar "Core Web Application Development with PHP and MySQL" av Marc Wandschneider 2006, en mycket välskriven och omfattande php-bok som systematiskt går igenom det man behöver veta när man vill ha lite mer att bita i och kan grunderna.
Om man tar php och databaser seriöst och vill lära sig att göra bra webbapplikationer i php så är detta tveklöst det bästa valet. Går igenom grunderna och tar upp i stort sett alla områden av php och hur man ser till att skriva bra, säker, effektiv och genomtänkt kod (i form av välförklarad php, inte bara genom teori). |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|