Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Multi språk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-08, 12:20 #1
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 148
Jag har några sidor som jag märker att jag har utländska besökare. Så jag tänkte att göra min sida i flera språk.
Men jag har någon idé men...

Det jag tänker på är att man ska ska ha alla olika språk i class filer.
Men frågan är hur man ska göra det smidig för att få in det på sidan samt strukturen på classen.
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 13:05 #2
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 428
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 428
Du skulle kunna ha en fil för varje språk (php tex), med en array för alla ord, fraser, meningar, ja allt du ska ha med. Sedan får du identifiera besökaren på något sätt och beroende på det inkludera rätt fil.

Sedan kan du ju köra någon form av templatelösning, och köra en replace på alla [taggar] och om den hittas i arrayen så byts den ut mot texten som ska vara där. Men "templatelösningen" behöver du ju egentligen inte köra då det funkar med en massa vanliga echos också.

Något sådant tror jag kan fungera.
Jimpsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 14:39 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Det absolut smidigaste är att separera innehåll och design helt även i allmänhet. Innehållet (texten på sidan) låter du ligga i en xml-fil sedan behöver du bara översätta xml-filen till ett nytt språk och vips har du hela sajten översatt utan att ens nudda php eller html. Omformandet av xml-filen till html gör du enklast med xsl.

Att göra som Rokkan1 föreslår är dumt av den anledningen att du då måste ändra i php-koden varje gång en liten förändring i textinnehållet är nödvändig vilket innebär en risk för att introducera nya buggar eller säkerhetsrisker om innehållet är kopplat till ett cms som ändrar i koden.

När du behöver ändra i innehållet (via cms eller manuellt) vill du framförallt undvika:
1. Att behöva ändra i designen/html-filen (eftersom du riskerar att ha sönder/förändra designen), det är ju inte designen du vill förändra.
2. Att behöva ändra i skriptfiler (vilket kan introducera buggar), det är ju inte funktionalitet på sidan du vill förändra
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 15:28 #4
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Varför inte använda phps stöd för flerspråkiga sidor med gettext. Kan inte säga annat än att det är supersmidigt.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017