FAQ |
Kalender |
2009-07-19, 17:16 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Det absolut trökigaste jag vet är att göra INSERT och SELECT frågor för att sedan göra om det till Objekt. Nu har jag löst det genom att använda mig utav Reflection i mitt datalager och på det sättet kan jag sätta in hela objekt direkt in i databasen, ett exempel är på hur jag gör en INSERT är: Kod:
SQLWrapper.ExecuteInsertObject(Me, "products") Sen har jag en motsvarande funktion för att göra om en DataReader till ett objekt, ett exempel ser ut så här: Citat:
Om vi har ett formulär för att registera sig så ska man göra en textruta för Användarnamn, Förnamn, Efternamn osv, det är juh verkligen jätte trökigt. Eftersom jag självklart har ett "Person" objekt här så måste jag sedan skriva massa trökig kod Dim Person As New Persons Person.Fornamn = tbFornman.Text Person.Efternamn = tbEfternamn.Text Person.Save() <-- Här har jag dock nytta utav mitt datalager som gör en korrekt INSERT så där behöver jag inte skriva någon SQL kod Det som vore min dröm är att man bara designade ett objekt med antal variablar utav diverse och typer, sedan fick man ut färdiga formulär med textrutor och checkbox beroende på datatyp. Samt att textboxarna, checkboxarna ska vara kopplade till rätt egenskap till det underliggande objektet. Jag tror jag kommer lösa det genom att göra någon typ utav parser som går igenom källkoden för ett objektet och sedan tar reda på vilka variablar ska kunna ha input, så att det kommer en Checkbox när värdet är Boolean osv. Parsen ska sedan ge ut ren HTML enligt ett mallupplägg så man kan styra design tex: <tr> <td>Fyll i ditt %variabelnamn</td> <td>%kontroll</td> <tr/> Vilket ska ge <tr> <td>Fyll i ditt Förnamn</td> <td><asp:Textbox id="tbFornamn" runat="Server"></td> <tr/> Samt ska en tillhörande funktion för att koppla samman formuläret till ett objekt också komma ut. Då anser jag att man kan syssla med programmering och hoppa över det trökigaste jag vet. Hur gör ni? |
||
Svara med citat |
2009-07-19, 17:56 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
De flesta ramverk har väl funktioner för att någorlunda automatisera detta? Kör själv med CodeIgniter (PHP).
|
||
Svara med citat |
2009-07-19, 18:01 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Coolt, men med active record så får du inte ut formulär där användare kan mata in data i textboxar, checkboxar, dropdownlists?
|
||
Svara med citat |
2009-07-19, 19:11 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller formulären så finns det ingenting automatiskt på det viset som beskrivs ovan i CodeIgniter vad jag vet? Håller med om att det är riktigt tråkigt men det är ganska svårt att automatisera formulär om de inte är relativt enkla. På sidor där det blir mycket formulär brukar man ofta ha ganska komplexa och "intelligenta" sådana där js och Ajax spelar en stor roll.
2009-07-19, 19:22 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja - det är tråkigt.
Men skall man vara säker på att det görs riktigt så får man göra det själv. Och samtidigt får man se mer på tidsåtgång - med ett egenbyggt API med funktioner som hjälper dig så bör ett formulär inte ta mer än 10 minuter att skriva. Och en SELECT, UPDATE, INSERT bör inte ta mer tid. Verkligen inte så mycket när man tänker på det sättet. |
|||
Svara med citat |
2009-07-19, 21:31 | #6 | ||||
|
|||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nu är du ganska OT. :P Hur kan ramverk begränsa distribution? Det finns mig veterligen inget PHP-ramverk som kräver konfiguration av servermjukvaran. Citat:
Citat:
Citat:
|
||||
Svara med citat |
2009-07-19, 22:31 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med dig till viss del men tycker vi avslutar där om ingen moderator vill klippa till en ny tråd. Kodar man för tung trafik eller av andra skäl vill vara så resurseffektiv som möjligt så är ramverk aldrig att föredra, det tror jag vi kan vara överens om. Kommenteringen lär ju ha varit precis lika usel även om man använde ett ramverk =)
2009-07-20, 00:55 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att fortsätta, att använda sig av ramverk och som tartareandesire skrev ang. mjukvaran.
Det jag kan tänka mig att han valde att nämna med distribution är antalet moduler som webhotellen väljer att inkludera till sin installation. Alla webhotell har inte tex. gzip eller simplexml som installerat (som exempel), alltså ev. krav som ramverket har för vissa funktioner. Men för att gå ontopic. Att spara ett helt objekt i databasen måste göra det oerhört komplicerat att söka efter en enskild användare eller produkt. Det kan löna sig att göra så här när man skall spara en kundvagn eller beställning. Men som enskild post där man skall knyta flera andra rader från olika tabeller gör det oerhört komplicerat. Visst, SQL-satser är tråkiga, men det får en verkligen att vakna till. Om jag nu fattade ditt inlägg korrekt. |
||
Svara med citat |
2009-07-20, 02:23 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I ASP.NET är det inbyggt med att lägga ut en kontroll som man kopplar till en datasource så får man både detalj och listformulär skapat direkt i formuläret. Det är bara att välja rätt kontroller.
|
||
Svara med citat |
2009-07-20, 11:38 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Svara |
|
|