FAQ |
Kalender |
2007-04-13, 18:49 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu behöver jag få ett slut på problemet med bilduppladdning av för stora bilder. Fick senast idag mail av en företagskund på min annonsmarknad:
Citat:
Visste går det att kolla filstorleken i uppladdningsprocessen men skaen är att det inte spelar någon roll då självaste uppladdningen tar så lång tid att den dör innan den ens hunnit kolla storleken. Därför behövs något (i t ex. javascript) som kollar filstorleken redan innan uppladdningen om det går? |
||
Svara med citat |
2007-04-13, 18:58 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ändra
post_max_size samt upload_max_filesize Till nåt stort och bra i din php.ini (eller fixa ett webbhotell som är värt namnet). (Det går inte att kolla storleken innan upload, möjligen med flash.. men jag kan inte flash). |
||
Svara med citat |
2007-04-13, 20:13 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Men kan jag i alla fall få göra en egen felsida istället för att uppladdningen dör helt plötsligt. Jag måste få förklara felet för mina besökare.
|
||
Svara med citat |
2007-04-13, 21:14 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är du helt säker på att problemet är att bilden är för stor? Lägger du in infon i databasen samtidigt som du sparar bilden? Du skrev nämligen att infon sparas men inte bilden så då borde ju en del av skriptet köras i alla fall.
|
||
Svara med citat |
2007-04-13, 21:22 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gör något i stil med detta:
Kod:
if($_FILES["filename"]["size"] > 1024*1024*3) { * echo ("<b>För stor storlek, 3 Mb max</b>"); * exit; } Input type="file" har i detta fall name="filename". Edit: Läste om din fråga. Detta gör man innan Kod:
copy($_FILES["filename"]["tmp_name"], * * "location") |
||
Svara med citat |
2007-04-13, 21:57 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kanske står något här:
http://ro.php.net/features.file-upload |
||
Svara med citat |