Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Planer på en webbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-04, 15:21 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Hej,

Det var ett tag sedan jag var på WN.se och hälsade på nu, mest för att mitt intresse för just att arbeta med webben gick ner ett tag. Men nu är jag tillbaks med större intresse än vad jag brukar ha av någon anledning.
Det är så att det senaste halv året har jag praktiserat och sommarjobbat i en datorbutik och det är verkligen ett arbete som passar mig, specielt support och service delen då men även att rekommendera produkter och sälja sådant.

Nu är jag väldigt sugen på att starta en liknande firma men först i webbutiks form då för att sakta men säkert lära mig hur det teoretiska och det praktiska fungerar, och om det går bra för mig om jag nu får igång något företag så skulle jag vilja öppna en riktig butik i staden där jag bor eller någon annanstans.

Det jag har just nu är, en fungerade webbutik med licens och diverse modifieringar utförda av mig för att den ska fungera med postförskott och liknande. Nu skulle jag dock behöva ha lite hjälp av er på WN.se som jag vet kan extremt mycket om företagsamhet och annat intressant.
Jag vill gärna från början få en bra start och veta vad som händer runt om kring mig och företaget.
Först skulle jag behöva veta vilken företagsform som bäst passar mig. Jag har själv kollat runt och det verkar som enskildfirma eller ett handelsbolag passar mig, dock är det ju bara 1 person nämligen jag som till en början ska jobba i företaget så då borde enskildfirma pass mig, eller vad tror ni?
Sen undrar jag om jag behöver ha F-skatt eller klarar jag mig med endast moms registrering? Jag vill gärna att företaget skall ses och även vara väldigt seriöst ut mot kunder och andra. Därför kommer jag lägga väldigt mycket energi på att support och liknande skall fungera bra men även att kunder känner att dom får rätt information om produkter osv.

Finansiering och kapital är ju något som är väldigt viktigt, eftersom jag är ganska ung snart 19 år och inte har haft några fasta anställningar utan mest studerat och även gjort lite småjobb som webbdesigner och utvecklare, verkstads arbete och jobbat i en datorbutik så har jag själv inga stora pengar att röra mig med. Så jag behöver låna eller få något sorts bidrag, dock är kanske bidrag inget att räkna med, eller vad säger ni som har erfarenhet? Hur skall jag gå tillvägga för att finansiera det hela i början? Hur mycket pengar kommer att behövas i starten och för att klara dom första hårda månaderna innan det förhoppningsvis börjar röra på sig åt rätt håll.
Skall man hyra en lokal som ligger lite mer centralt i staden eller skall jag driva firman från huset där jag bor med mina föräldrar? Billigast är väll att driva det från hemmet men det är inte direkt centralt och det blir lite dumt när man skall skicka och ta emot varor från posten och liknande då dom måste hitta ut i skogarna där jag bor

Jag har läst en del på nätet om företag och även läst boken "Enskild Firma" några gånger då jag är väldigt intresserad av att starta eget. Även varit i kontakt med revisorer och bokföringsfirmor vid ett annat tillfälle liknande detta. Men då jag nu funderat på detta i snart 1 år så är jag nu villig att satsa det mesta och fullt ut, så även bra revisorer och bokförings firmor skulle uppskattas om ni kunde föreslå och andra bra informations källor inom att starta eget.

PS. Jag skulle gärna vilja ha några förslag på olika leverantörer av datorprodukter och annat inom elektronik, jag vet att tex, Scribona, Dustin, Gtek, SMG, GNT, Gandalf Data, Ingram Micro, Deltaco finns och är bland dom störe leverantörerna i sverige, men jag har även fått höra att man skall kontakta dom mindre leverantörerna för att dom kanske kan erbjuda bättre priser än dom störe leverantörerna samt att dom värnar mer om sinna kunder.
Skulle uppskatta all den hjälp jag kan få och även tips och råd hur jag skall gå tillväga med det mesta.

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 16:11 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Varför inte starta som återförsäljare för komplett? Du sätter upp en butik, säljer produkterna, komplett levererar.

Bara en tanke.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 17:08 #3
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar

Reg.datum: Jul 2004
En starta eget-kurs kanske inte vore helt fel? Gå till skatteverket.se, välj "Infoträffar" i menyn och kolla när nästa kurs hålls. Där får du information och har möjlighet att ställa frågor. Tror att det är ett krav för att man ska få starta eget-bidrag att man går på en starta eget-kurs.

För att svara på några av dina frågor så här direkt kan jag säga att du måste ha F-skatt. Då vet de som köper varor av dig att du själv betalar in skatter och avgifter. Sedan är enskild näringsidkare den företagsform du ska satsa på tycker jag, står mer om det på bolagsverket.se t ex.

Finns väldigt mycket information om detta med start av företag på nätet, säkert på det här forumet också. Prova att göra en sökning.

Var väl svar på några av dina frågor i alla fall. Lycka till!
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 17:31 #4
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Jag är ungefär i samma ålder som du och började med min firma för lite mer än ett halvår sedan.
Om du behöver stöd, har frågor eller om det är något annat, skicka ett PM till mig.

Några saker som du bör fundera på:
* Hur ska besökarna hitta till just din sida?
* Varför väljer de dig framför konkurrenterna?
* Hur ska du lösa det med lagerföringen av produkter? Datorprodukter tappar ju i pris ganska fort så det är inte bra att ha ett för stort lager.
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 17:32 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by digiArt@Sep 4 2004, 15:11
Varför inte starta som återförsäljare för komplett? Du sätter upp en butik, säljer produkterna, komplett levererar.

Bara en tanke.
Hej,

Jo det är klart att det skulle fungera faktist men jag vill ju kunna få ett bra pris på de produkter jag säljer och det är ju enklare att få ett bättre pris om man har fler leverantörer än om man är helt beroende av endast en leverantör, eller?

Men det är något jag skall ha i åtanke, man skulle ju iförsig kunna vara återförsäljare åt ett flertal andra leverantörer också, då kanske man kan pressa ner priser mer.

Tack för ditt svar!
Oläst 2004-09-04, 17:42 #6
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by elofsson@Sep 4 2004, 16:08
Tror att det är ett krav för att man ska få starta eget-bidrag att man går på en starta eget-kurs.

För att svara på några av dina frågor så här direkt kan jag säga att du måste ha F-skatt. Då vet de som köper varor av dig att du själv betalar in skatter och avgifter. Sedan är enskild näringsidkare den företagsform du ska satsa på tycker jag, står mer om det på bolagsverket.se t ex.
Starta eget kurs eller motsvarande kunskap är att rekommendera…

För varor finns ingen sån regel, då säljaren betalar in skatt på ev vinst, köparen kan ju inte känna till de skattepliktiga beloppet vilket man gör om det gäller tjänst;-)
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-04, 17:54 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Johan G
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson
Tror att det är ett krav för att man ska få starta eget-bidrag att man går på en starta eget-kurs.

Starta eget kurs eller motsvarande kunskap är att rekommendera…

För varor finns ingen sån regel, då säljaren betalar in skatt på ev vinst, köparen kan ju inte känna till de skattepliktiga beloppet vilket man gör om det gäller tjänst;-)
Men för att förenkla det så är det lika bra att skaffa både moms registrering och f-skatt då det senare kan vara tjänster och liknande som kommer in i bilden.

Men nu har jag en annan idé det är att endast starta en fysisk butik och för att sedan när den kommit igång utvidga med en nätbutik, vad tror ni om detta? Detta är just för att det finns redan extremt många nätbutiker inom IT grenen.
Den plats jag troligen kommer starta företaget är i trollhättan och där finns det för redan 2 dator butiker, Elektronikhuset Ljud&Data AB och Webbshop Sverige AB. På Elektronikhuset har jag praktiserat och gör fortfarande och har undersökt chanserna om att få anställning och det är ingen större chans.
Därför har jag valt att försöka starta en egen datorbutik då det är något jag kan väldigt mycket om och är villig att lära mig och andra om. Men jag har även kollat med folk och dom säger själva att dom skulle säkerligen handla av en annan butik om det hade funnits det då dom 2 som finns inte har det bästa ryktet i stan på grund utav diverse tråkigheter.

Så vad tror ni om en sådan lösning istället? För då kan man samtidigt tjänna pengar på att utföra service på allhanda dator utrustning som man inte hade kunnat göra om det var en nätbutik man hade startat och på så sätt få in lite mer pengar på arbeten som inte kräver tex ny hårdvara i dom flesta fallen utan man lagar och felsöker mjukvara men även hårdvara. Dock skulle man då behöva en eller fler anstälda för att få tid med både service, support och en butik. Men det går ju lösa

Jag tackar för alla informativa svar jag fått av er alla och fortsätt komma med mer ideér och bra förslag!
Oläst 2004-09-04, 18:00 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by naredi@Sep 4 2004, 16:31
Jag är ungefär i samma ålder som du och började med min firma för lite mer än ett halvår sedan.
Om du behöver stöd, har frågor eller om det är något annat, skicka ett PM till mig.

Några saker som du bör fundera på:
* Hur ska besökarna hitta till just din sida?
* Varför väljer de dig framför konkurrenterna?
* Hur ska du lösa det med lagerföringen av produkter? Datorprodukter tappar ju i pris ganska fort så det är inte bra att ha ett för stort lager.
Tjenare,

Jo jag har funderat lite extra noga över just en nätbutik och IT är som sagt en ganska hård marknad så troligen kanske jag övergår till att starta en fysisk butik i staden där jag bor för att sedan också köra en nätbutik parallelt med den.

PS. Jag kommer säkerligen skicka dig ett PM med några frågor!

Tack för svaret!
Oläst 2004-09-06, 00:28 #9
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Ar det ens mojligt for en ny datorbutik att vara billigare an tex Komplett eller Datorbutiken ?
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-06, 01:16 #10
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Som en liten återförsäljare av datorprodukter, dvs en som har en liten butik i city eller liknande, så ligger det genomsnittliga påslaget på 15-20% på dataprylar. Då måste man som ägare stå för fraktkostnader både vid beställning och returer samt kunna ersätta de kunder som har klagomål, ex produkter som inte fungerar osv.

Marginalerna är mycket små och att kunna hålla priser i klass med komplett och datorbutiken är inte att tänka på för en enskild liten butik då kvantiteterna aldrig kan jämföras med deras vid inköp.

Av det jag sett, jag känner en som startat just en datorbutik i en liten stad för ett halvår sedan, så är det en mycket hård bransch. Du kan inte konkurrera mot nätbutikerna så därför måste du vända dej till kunder som inte klarar att beställa från det billigare allternativet, nätet. Kunder som vill känna trygghet genom att handla hos sin lokala dataexpert dit det är lätt att gå om något skulle strula.

Tänk dej för några gånger innan du satsar och prövar på något sådant, och lycka till om du testar
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017